h

Huiswerk voor de Gemeente en HTM

7 november 2014

Huiswerk voor de Gemeente en HTM

De Randstadrail, het voertuig dat onze stad in verbinding brengt met Den Haag. Soms rijdt hij op tijd, soms ook niet. Iedere Zoetermeerder heeft er een mening over maar feit is dat we niet meer zonder kunnen. Toch, als je eens goed nadenkt, kloppen er een aantal dingen niet. 

De laatste tijd ligt de OV chipkaart ook landelijk onder vuur. De poortjes op de NS stations blijken niet altijd te werken, maar men valt met name over de prijzen van het openbaar vervoer in Nederland. In Zoetermeer is dit niet anders. Een van de doelen van de OV chipkaart was om per kilometer te betalen, en dan wel overal net zo veel. Ik vind ik het vreemd dat op dit moment de kilometerprijs in Zoetermeer nog steeds hoger ligt dan in Den Haag. Met andere woorden, voor een ritje dat even lang is, betaal je in Zoetermeer een hogere prijs dan je voor hetzelfde ritje in Den Haag zou betalen. Ik zou graag zien dat de Gemeente hier iets aan doet. Daarom heb ik afgelopen maandag tijdens het eerste gedeelte van het begrotingsdebat namens de SP fractie een voorstel gedaan om een zogenaamd ‘1 euro kaartje’ te introduceren voor Zoetermeerse reizigers. Hiermee kunnen zij bijvoorbeeld een uur lang voor slechts 1 euro binnen Zoetermeer reizen.

Ik blijf even bij de OV chipkaart. Wanneer men niet gebruikt maakt van de mogelijkheden van het automatisch opladen van de kaart, zijn de mogelijkheden om dit handmatig te doen in Zoetermeer vrij schaars. Akkoord, elk winkelcentrum heeft wel een oplaadpunt maar vaak is dit een kastje in de lokale supermarkt die niet eerder dan 07.30 uur open gaat en niet later dan 22.00 uur dicht gaat. Wanneer je voor of na die tijd gaat reizen en, om wat voor reden dan ook, niet in de gelegenheid bent geweest om eerder de OV chipkaart op te laden, heb je een probleem. In de voertuigen bestaat de mogelijkheid tot het kopen van een kaartje maar deze automaten zijn veelal buiten gebruik of vereisen gepast muntgeld. Veel logischer vind ik het ‘Rotterdamse’ voorbeeld. De RET heeft op elke halte waar de E-Lijn (de Rotterdamse variant op de Randstadrail) stopt, een kaartjesautomaat geplaatst. Deze is 24 uur toegankelijk. Klantvriendelijk, nietwaar? 

Een ander punt wat mij nogal stoort (we leven immers in 2014), is het feit dat het nog steeds niet mogelijk is om binnen een Randstadrail voertuig gebruik te maken van een WiFi netwerk. De NS heeft keurig naar de burger geluisterd en heeft de mogelijkheid geboden om in de treinen gebruik te maken van het gratis NS WiFi netwerk. Zeker nu steeds meer mobiele providers het 4G aanbieden aan de klanten is de noodzaak voor WiFi ook groter. Een 4G netwerk zorgt namelijk voor lekker snel internet, maar zit men ook dubbel zo snel door de internetbundel heen met alle dure gevolgen van dien. Gemeente Zoetermeer; regel dit!

Komende maandag 10 november zal de Gemeenteraad over mijn bovenstaande ingediende voorstellen stemmen. Hopelijk realiseren meer politici zich dat de Gemeente en HTM er voor de reizigers moet zijn, en niet alleen andersom.

Zie ook:

U bent hier