Onveilige balkons Willem van Cleeflaan, en nu?

9 september 2015

Onveilige balkons Willem van Cleeflaan, en nu?

Vorige week bereikte ons het bericht dat de vluchtbalkons van de flat op de Willem van Cleeflaan onveilig blijken. De SP wil weten hoe het gesteld is met de andere flats in Zoetermeer.

In de beginperiode van de groei van Zoetermeer zijn er voornamelijk in de wijken Palenstein, Driemanspolder en Meerzicht de nodige flats gebouwd. Gezien de leeftijd van die flats en de materialen die toen werden gebruikt, is te verwachten dat thans zo hier en daar gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Vidomes heeft in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg onderzoek gedaan naar de veiligheid van balkons en heeft gelijk de balkons aan de flats aan de Willem van Cleeflaan in Zoetermeer onderzocht, die dus onveilig bleken te zijn.

Raadslid Fred van Elleswijk: “We willen in Zoetermeer veilig kunnen wonen. Dit geldt niet alleen voor de woonomgeving maar ook voor de eigen woonruimte. In 'oude' steden rond Zoetermeer wordt hier -vaak bij eigendomsoverdracht- door de gemeente op gelet. Als er bijvoorbeeld sprake is van 'betonrot' zal dat eerst moeten worden gerepareerd. Ook Vereniging van eigenaren krijgen uit spontane inspecties vaak opdracht reparaties uit te voeren aan beton in de openbare ruimte van het gebouw. En daarom hebben wij aan het college gevraagd hoe het met de balkons van overige flats in Zoetermeer staat en hoe bewoners daarover geïnformeerd worden."