Op campagne voor de Provinciale Staten

13 februari 2015

Op campagne voor de Provinciale Staten

Deze week was ik als kandidaat voor de PS verkiezingen gast bij een thema/inloop bijeenkomst voor anderstaligen bij Stichting Piëzo Buytenwegh Zoetermeer. Stichting Piëzo is een Zoetermeerse sociaal-maatschappelijke organisatie die er naar streeft iedereen een volwaardige rol te laten vervullen in de samenleving. Een medewerker van Prodemos uit den Haag gaf uitleg over de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten.

Foto: SP

De aanwezigen waren zeer geïnteresseerd in de samenhang van Rijk, Provincie, Waterschappen en Gemeenten. Op zich nog niet zo eenvoudig uit te leggen maar iedereen was zeer gemotiveerd om er een goed beeld van te krijgen. Om praktisch inzichtelijk te maken waar de politieke partijen in verschillen werd een korte quiz gespeeld. Aan de hand van stellingen kon iedereen voor of tegen kiezen, waarna de standpunten (voor of tegen) van de deelnemende politieke partijen in beeld werd gebracht. Daarbij kwam het vaak tot levendige gesprekken.

Na afloop van de quiz was er nog gelegenheid om vragen te stellen aan de aanwezige kandidaten Naomi Matil van PVDA, Tiemen Bril van de VVD en mijzelf vanuit de SP. Alle belangstellenden toonden zich na afloop zeer tevreden over deze bijeenkomst en zijn zeker gemotiveerd om te gaan stemmen.

De Provincie is als bestuurslaag de minst bekende binnen ons landsbestuur. Toch is de invloed van de Provinciale Staten op onze samenleving nadrukkelijk merkbaar. Zowel in onze directe leefomgeving als op landelijk niveau. De gekozen statenleden kiezen immers straks weer de leden van de Eerste Kamer. Deze verkiezingen krijgen daardoor dan ook alle belangstelling van de landelijke politici. De uitkomst zal zeer bepalend zijn voor de speelruimte van dit kabinet voor de komende tijd.