Nieuwjaarstoespraak burgemeester

22 januari 2013

Nieuwjaarstoespraak burgemeester

Waar was de nieuwsjaarstoespraak van de burgemeester gebleven? Het leek erop alsof hij die op het laatste moment kwijt was geraakt. Wat nu? Geen ramp, mister Asfalt wist daar wel wat op. Hij kon immers altijd nog uit het collegeprogramma citeren. En dat deed "onze" burgemeester dan ook naar hartelust.

Een burgemeester hoort onpartijdig te zijn, boven de partijen te staan en zijn of haar politieke kleur niet (teveel) voor het voetlicht te brengen. Maar dat was mister Asfalt voor het gemak even vergeten of misschien was hij van mening dat hij niet op die competenties geselecteerd is. Zijn nieuwjaarstoespraak was namelijk een liberaal, en vooral een VVD-verhaal. Met veel vreugde bereed hij een voor een de stokpaardjes van de VVD.

De onlangs aangetreden burgemeester begon over het op de kaart zetten van Zoetermeer en het laten landenvan allerlei leisure-bedrijven. Toen kwam de teleurstelling dat het FOC niet doorging waarbij hij de bemoeizucht van de provincie laakte. Waar bemoeien ze zich mee vroeg de burgemeester zich af. Ik vraag mij eerder af waar de burgemeester zich mee bemoeit? Erg gepikeerd dat het FOC niet doorgaat en dat liet hij duidelijk blijken ook. Terwijl het een politiek erg gevoelig dossier is en uiteindelijk een politieke meerderheid zich tegen het FOC heeft uitgesproken.

Daarnaast pleitte hij ook voor de verbinding tussen het Stadshart en de Dorpstraat, de Culturele As. Nog zo'n onderwerp waar zowel politiek als inwoners in de stad over verdeeld zijn. Ook klopte hij zich op de borst omdat in Rokkeveen 17 mensen preventief waren opgepakt en dat Zoetermeer daardoor een rustig Oud en Nieuw had gehad en zo ging het nog verder. En in een tijd dat er flink bezuinigd moet worden werd ook de herhuisvesting van de ambtelijke organisatie geopperd!

Terwijl de burgemeester met geen woord gerept heeft over het sociaal beleid van de stad. Geen woord over de toenemende armoede, geen woord over de oplopende werkeloosheid en geen woord over het toenemend beroep op voedselbanken. Dat zijn blijkbaar niet de opgaven waar Zoetermeer de komende jaren voor staat.

Hij had het korter kunnen houden. De provincie moet zich niet met het FOC bemoeien ondanks dat een meerderheid van de politiek tegen is en moet men ondernemers ruim baan geven om te landen, Oud en Nieuw was veiliger door preventie mensen in Rokkeveen op te pakken en voor het komende jaar zorgen we dat iedereen netjes in het gareel loopt door een stadmarinier aan te stellen.

Niks geen toespraak waar iedereen in de stad zich in kan herkennen maar een toespraak vol VVD-stokpaardjes. Gelukkig nieuwjaar!