Hoe liberaal is de VVD?

15 februari 2010

Hoe liberaal is de VVD?

Dat de lokale politiek een stuk interessanter wordt als het verkiezingstijd is, dat is wel duidelijk. Het is echter ook de tijd dat allerlei partijen inconsequent gedrag vertonen om in de schijnwerpers te staan.

Zo is de VVD weer gaan steigeren over de koopzondagen. Landelijk is het nu zo geregeld dat de winkels 1 zondag per maand open mogen tenzij je een toeristische stad bent. Erg duidelijk lijkt mij. Over Zoetermeer kan men veel zeggen, maar dat het een toeristische stad is zal (bijna) niemand beamen. Toch waren vorig jaar een aantal supermarkten illegaal op zondag open.

De VVD-wethouder gedoogde dit en zou de uitbreiding van de koopzondagen wel even regelen in de gemeenteraad. Dit plan stuitte op veel weerstand uit de raad en de stad.

De SP heeft samen met de CU/SGP en het CDA onderzoek gedaan naar de wenselijkheid van de verruiming van de koopzondagen. Van de winkeliers in het Stadshart steunde slechts 18% het voorstel het aantal koopzondagen te verruimen.

De VVD is teleurgesteld en haalt nu allerlei gemeentes aan die de wet overtreden. Onjuist en niet consequent van een partij die vaak met het wetboek in de hand staat te schreeuwen dat iets niet mag. Bij de VVD geldt blijkbaar een selectief handhavingsbeleid, alleen als het uitkomt. Daarnaast zou shoppen en slenteren ook zondagsrust zijn. Gekker moet het niet worden. Of toch wel ?

Dan wordt gesteld dat linkse en christelijke partijen zouden bepalen wanneer mensen al dan niet zouden moeten rusten. Onzin natuurlijk. Iedereen mag rusten wanneer die wil. Of dat nou op zondag is of op een drukke vrijdagmiddag, dat is aan ieder om te bepalen. Maar rust moet ook gegarandeerd kunnen worden, en dat kan niet als je winkels altijd de ruimte geeft om open te zijn. Als je rond het centrum woont heb je dan 7 dagen per week drukte in plaats van ook een dag rust en stilte.

Bovendien zitten de meeste ondernemers er helemaal niet op te wachten. De kleine winkelier redt het niet om ook nog op zondag open te zijn, de kosten zijn te hoog en de ondernemer werkt dan 7 dagen per week. Bovendien neemt de omzet niet toe. De grotere winkelketens hebben die mogelijkheden wel. Dit werkt dus in het nadeel van de kleine ondernemers.

Dan stellen ze dat mensen graag willen werken op zondag en dat huidige werknemers niet verplicht worden te werken op zondag. De voornaamste reden dat mensen op zondag willen werken is omdat ze dan 200% van hun loon verdienen, en dat tikt lekker aan. Soms pure noodzaak dus. Maar het legt wel een constante druk op het personeel om de zondagen te verdelen en dan open te zijn. Er staat weinig tot geen extra omzet tegenover tenzij je niet meedoet aan die race.

Daarnaast, als je als iemand die een bijbaantje heeft weigert om op zondag te werken, dan is je tijdelijke geen-rechten contract gelijk afgelopen en is het inpakken en wegwezen. Je bent als werknemer dan niet flexibel genoeg. Er zit nogal een verschil tussen de theorie en de praktijk van die verplichtingen.

De teleurstelling is nog steeds niet weg bij de VVD. Getergd stellen zij: alsof de gemeenteraad het beter weet dan de winkeliers zelf. Waarmee ze dus bedoelen dat de ondernemers het allemaal wel beter weten en dat de gemeenteraad niet zo moeilijk moet. Pijnlijk dat de meeste ondernemers tegen verruiming van de koopzondagen zijn. De VVD-wethouder maakt met oogkleppen op beleid, zonder inspraak van die ondernemers.

Naast dat ze alle vrijheid willen geven aan een paar ondernemers mogen burgers en kleine winkeliers van de VVD toch van een mindere vrijheid genieten. De VVD is een van de partijen die de afgelopen jaren met een heel scala aan repressief beleid is gekomen en al een aantal dingen verboden heeft in de stad. Een partij die voor de volledige vrijheid van enkelen is ten koste van anderen kan niet liberaal genoemd worden. Dat noemen we neoliberaal individualisme.

De SP is juist voor zoveel mogelijk vrijheid. Dat kan niet zonder beperkingen als die vrijheid een aantasting is van vrijheid van anderen. Dat is wikken en wegen, maar samen leven kan je niet alleen. ?