h

Niet bezuinigen op het OV

20 mei 2011

Niet bezuinigen op het OV

In verband met de bezuinigingen wordt er flink gekort op mobiliteit. Haaglanden moet in 2013 en 2014 14 mln. en vanaf 2015 28 mln. bezuinigen.

Om deze bezuiniging te bewerkstelligen wordt er behoorlijk gekort op het openbaar vervoer in Zoetermeer. Hoewel de bussen over het algemeen ongemoeid blijven moet de randstadrail het ontgelden.

Frequentie
Om een dalende frequentie van lijn 4 van 8 naar 6 keer te compenseren wordt in de toekomst gewerkt met gekoppelde rijtuigen, hierdoor heeft de rijziger meer kans op een zitplaats want de totale capaciteit wordt 20% hoger dan dat hij nu is. De huidige lijn 4K gaat op in de aangekoppelde rijtuigen. Dit klinkt mooi, maar de SP is er niet gerust op dat dit goed gaat. Gemiddeld 2 keer per week is er een storing van een paar uur omdat er iets mis is met de seinen of wissels. Het aan- en afkoppelen van trams zou nog wel eens tot technische problemen kunnen leiden.

Verder wordt de Spitslijn 3K afgeschaft en gaat lijn 3 in de spits van 8 naar 6 keer per uur, argument hiervoor is dat er nog steeds 12 reismogelijkheden per uur zijn, maar vanaf 2 verschillende perrons, zonder overgang. Voor reizigers is dit bijzonder onvriendelijk, want als ze een tram gemist hebben moeten ze naar het andere perron om de volgende te nemen.

Toen de Randstadrail in 2006 gebouwd werd is Zoetermeer hoogfrequent OV beloofd. Voor de SP is het onbespreekbaar om daar nu na 5 jaar in te gaan snijden, zeker omdat er in de toekomst ook nog eens over prijsverhogingen gaat worden gesproken.

Nachtbus
De nachtbus N6 staat op de tocht. Volgens het raadsstuk is het besluit of deze blijft bestaan is afhankelijk van het standpunt van de gemeente Den Haag hierover. Zo werkt het volgens de SP niet, De lijn heeft geen haltes in Den Haag en is puur en alleen op Zoetermeer gericht. Wat ons betreft moet de lijn behouden blijven en niet worden opgeofferd om de bezuinigingsdoelstellingen van Den Haag te halen.

Kosten besparen
In de vroege en late uurtjes rijden grote bussen vaak bijna leeg door de stad, door met kleinere busjes te gaan rijden kan er flink worden bespaard op de kosten van brandstof en onderhoud. De besparing zal niet voldoende zijn om het hele tekort op te vullen, maar het is zeker een manier om de kosten te drukken.

Het koppelen van Randstadrailvoertuigen zou kunnen leiden tot enige besparing, alhoewel er dan wel meer beveiligers per rit nodig zijn om in beide gekoppelde voertuigen aanwezig te kunnen zijn. Wat de SP betreft kan er alleen sprake zijn van een tijdelijk experiment en mag het definitieve besluit pas genomen worden als n en ander storingsvrij functioneert.

Bezuinigingen
De bezuinigingen die men nu wil doorvoeren zijn een resultaat van de economische crisis en het regeringsbeleid om de kosten hiervoor bij gewone mensen neer te leggen. Als het aan de regering ligt is de volgende stap het aanbesteden van het openbaar vervoer op de vrije markt. Dit zal leiden tot nog slechtere dienstverlening en hogere prijzen. Medewerkers van HTM voeren regelmatig actie tegen deze politiek, de SP steunt dit.

U bent hier