Leegstand en Woningnood

1 maart 2011

Leegstand en Woningnood

De VVD wil duurder bouwen want dat zou goed voor de economie zijn. Hieronder onze reactie.

In Nederland is de woningmarkt behoorlijk ontwricht. Dit komt onder andere door de hypotheekrenteaftrek, ooit bedacht om huizenbezit bereikbaarder te maken voor mensen met een laag inkomen, maar ondertussen slechts een mechanisme wat de prijs opdrijft. De SP wil dit systeem dan ook zo snel mogelijk afschaffen voor woningen van boven de 350.000,-. Door de extreem hoge huizenprijzen is in Nederland 40% van de gezinnen aangewezen op een sociale huurwoning.

De vooraad sociale huurwoningen in Zuid-Holland ligt rond de 35%, vandaar de flinke wachtlijsten. Als iemand scheef woont ontvangt hij geen huursubsidie en bestaan de enige maatschappelijke kosten uit korting op de grondprijs aan woningbouwcorporaties. 1% van de huishoudens woont scheef, de helft hiervan woont te duur dus met het bouwen van duurdere woningen lossen we niks op.

Statistieken wijzen uit dat er een groot overschot is in het dure en een groot tekort in het goedkope segment. Voor de SP is de keuze duidelijk: Meer goedkope woningen om aan de vraag te voldoen. Wonen gaat niet om winst van projectontwikkelaars maar is een basisbehoefte waar iedereen recht op heeft.