Reactie op vragen Houtbuurt benoemd noch probleem, noch oplossing

2 augustus 2010

Reactie op vragen Houtbuurt benoemd noch probleem, noch oplossing

Eerder ging ik er ten onrechte vanuit dat Rob Janssen (fractievoorzitter PvdA) onderstaande brief heeft geschreven. Dit bleek niet zo te zijn, waarvoor ik de heer Janssen mijn excuses aanbied.

In het AD van 31 juli schrijft R. Jansen het volgende:

Jeugd Zoetermeer eigen glazen ingegooid

Het nachtverbod voor jongeren in het Zoetereerse Floriadepark schaadt mensenrechten, meent SP-raadslid Ewout den Heijer (AD HC23-7). De opmerking van hem is typische SP-retoriek. In mijn ogen heeft de jeugd zijn eigen glazen ingegooid door zich met enige regelmaat te misdragen in het park. Als voorbeeld ket het ontmoetingspunt (JOP) gebruikt worden. Eerst zijn er verschillende pogingen ondernomen om het JOP te beschadigen (brandstichting). Toen dat niet lukte is men maar gaan slopen. Dit ging zelfs zover dat men niet alleen de muren gesloopt heeft maar ook nog geprobeerd heeft de palen uit te graven waar de muren tussen stonden. Als je dan, zoals de heer Den Heijer in het artikel, gaat beginnen over het 'Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens',dan snap je het niet.

Wat de heer Jansen is er niet van op de hoogte dat de avondklok voor iedereen (dus niet alleen voor jongeren) geldt en dat dit volgens het EVRM alleen is toegestaan "in het algemeen belang in een democratische samenleving". Dit betekent dat bij een opstand of een (burger)oorlog mensen 's nachts de straat niet op mogen zodat milities zich niet kunnen verspreiden. In het Floriadepark gaat het om een aantal jongens die zich niet weten te gedragen. Constante politieaanwezigheid is ondertussen noodzakelijk geworden om direct te kunnen reageren als iemand over de schreef gaat. Dat kan alleen niet omdat er te veel kantoorwerk is en er verkeerd gepland wordt. Zouden we dat niet eens oplossen?

Alle gedragingen die als hinderlijk worden ondervonden zijn allang strafbaar en nieuwe verboden zit echt niemand op te wachten. Hoe kan je mensen nou leren zich normaal te gedragen als je normaal gedrag strafbaar stelt?

Wie de JOP gesloopt heeft wordt nog onderzocht, dus ik weet niet waar de heer Jansen de conclusie vandaan haalt dat alle jongeren dit gezamenlijk gedaan zouden hebben? Het lijkt mij sterk...