SP in debat: Tegen work first en voor huren naar inkomen

17 februari 2010

SP in debat: Tegen work first en voor huren naar inkomen

Vanavond was het debat van FNV lokaal en OSO in 2B Home.

Ik heb me sterk gemaakt tegen het gebruik van work first om mensen uit de uitkering te krijgen. Behalve de SP en Groenlinks vindt iedereen het een goed idee dat zinvol werk wordt beloond met een uitkering in plaats van met loon. Deze opstelling van de andere partijen is niet alleen een belediging voor mensen die werken aan de onderkant van de arbeidsmarkt, maar ook een legitimering voor belonen onder het minimumloon.

De rechtse partijen (vanaf ongeveer halverwege de PvdA) schrokken ervan de de SP vind dat de huur afhankelijk is van inkomen. Een woning moet natuurlijk wel passend zijn en om te voorkomen dat mensen te groot wonen is het goed om bepaalde grenzen af te spreken. Maar wat kan er mis zijn met te klein wonen? Om het te goedkoop aspect af te vangen zouden huren aangepast moeten kunnen worden aan iemands inkomen en te klein wonen is per definitie niet erg. Niet de hele wereld draait om consumptie en als mensen er voor kiezen om in een overbevolkt land klein te wonen is dat alleen maar aanbevelenswaardig.

Bij het onderwerp WMO werd totaal niet ingegaan op de positie van de talloze zzp-ers die vaak ver onder het minimumloon werken en het debat over armoedebestrijding vooral gedomineerd door eigen-schuld-dikke-bultretoriek van de VVD in plaats van echte oplossingen.

Al met al een interessante avond!