Het einde van het Van Tuylpark

21 oktober 2009

Het einde van het Van Tuylpark

Dit artikel verscheen eerder in Zoetermeer Magazine van oktober 2009

Nog maar 15 jaar geleden ging ik vaak met mijn ouders en zusjes naar het Van Tuyllpark. Je kon je daar prima vermaken. Laatst ben ik nog eens door het park gelopen en er is weinig van over. Sommige stukjes zijn nog als vroeger, maar er heeft een enorme kaalslag plaatsgevonden, waardoor het park eigenlijk niet meer herkenbaar is. Tot in de jaren '90 lag het park aan de rand van de stad, maar door verstedelijking van het gebied eromheen zal het in de toekomst centraal in de stad komen te liggen. Het stadsbestuur kiest ervoor deze centrale locatie om te vormen tot een leisure-boulevard met onder andere een soort jaarbeurs, een wildwaterbaan en een duikput. Wie hier nog wil ontspannen moet zijn portemonnee trekken. Breedtoegankelijke voorzieningen, zoals een park of volkstuintjes, moeten wijken voor deze ontwikkeling.

Ewout Van Tuyllpark
Of dit soort leisure-voorzieningen in Zoetermeer rendabel zijn vragen we ons af, een paar maanden geleden moest Dutch Water Dreams al mede door de gemeente worden gered van een faillissement. De SP verzette zich hiertegen: Gemeenschapsgeld is voor de gemeenschap, niet voor elitaire hobby's en commercile bedrijven.
De SP stelt voor om het park onderdeel te maken van een groene route door de stad en het in te zetten als ontspanningsgebied voor de omliggende wijken. Andere fracties hoonden dit voorstel weg, waardoor het groene karakter van het park helaas binnenkort tot het verleden zal behoren.