Schuldhulpverlening

12 september 2008

Schuldhulpverlening

Dit artikel verscheen eerder op www.raadzoetermeer.nl > raadsels

In onze maatschappij is de welvaart helaas niet eerlijk verdeeld. Hierdoor komt het voor dat de een makkelijker rond kan komen dan de ander. Daarnaast hebben mensen soms nog bijzondere, hogere kosten zoals speciale ziektekosten. En als men er in inkomen op achteruit gaat, zijn deze lasten niet meer te betalen. Door dan te gaan lenen, begint de vicieuze cirkel van de schuldenproblematiek.

Ook door sociale druk zien mensen het als nodig om bepaalde producten aan te schaffen, ook al hebben ze daar helemaal geen geld voor. In onze maatschappij, waarin consumptie voorop staat, is het logisch dat mensen er naar streven een leven te leiden met dezelfde materile welvaart als anderen. Immers, men moet wel kunnen laten zien dat het goed met ze gaat.

Er wordt vaak gezegd: "Vroeger leerden we sparen." Deze opmerking legt de vinger op de zere plek. "Vroeger" hadden mensen gewoon minder; nu worden ze door banken en postorderbedrijven overgehaald tot de aanschaf van producten die zij eigenlijk niet kunnen betalen, maar met aantrekkelijke leningen zou dat dan ineens wel mogelijk worden. Het is dus niet zo dat vroeger alles beter was, maar tegenwoordig liggen de problemen ingewikkelder. Schuldhulpverlening is dus eigenlijk symptoombestrijding, maar het beste wat een gemeente kan doen.

De SP pleit ervoor mensen in een schuldsaneringtraject kwijtschelding van gemeentebelasting te verlenen, zodat mensen met echt schone lei verder kunnen in plaats van met een belastingschuld. Hier zijn echter bureaucratische bezwaren tegen.