Fietsenjacht 2

13 september 2008

Fietsenjacht 2

Begin deze week heb ik een artikeltje geschreven over de fietsenverwijderingsacties bij Centrum west. Na een aantal reacties hebben we woensdag in de commissievergadering aandacht gevraagd voor deze problematiek.

Diverse mensen gaven aan hun fiets te zijn kwijtgeraakt nadat zij deze geparkeerd hadden op een moment dat de fietsenstalling gesloten is. Mensen met onregelmatige werktijden moeten hun fiets wel op straat parkeren, omdat de stalling bij aankomst gesloten is, of omdat ze bij vertrek voor een dichte deur komen te staan.

Daarnaast is er uitgaanspubliek, dat gebruik maakt van nachtbus N5 en vanaf Centrum West op eigen gelegenheid verder naar huis moet. De fiets is hiervoor uitermate geschikt, zij het niet dat ook deze groep zijn fietsen onder het huidige bewind niet legaal kwijt kan.

Tenslotte komt het in de spits, tijdens de openingstijden van de fietsenstalling regelmatig voor dat er door de grote toestroom van fietsers een rij ontstaat bij de ingang. Voor mensen die hun openbaar vervoersaansluiting moeten halen (ook in de spits rijden sommige bussen maar n keer per uur) zit er soms niet anders op dan hun fiets op straat te zetten. Ook voor mensen die even voor een korte boodschap in het Stadshart moeten zijn geldt dat gebruik maken van de stalling langer kan duren dan de boodschap zelf.

Volgens onze informatie schrijft de wet voor dat voor er een bestuurlijke boete mag worden opgelegd (De 30 / 50 bewaargeld, die wordt opgelegd door de gemeente, niet het Openbaar Ministerie) de overtreder de gelegenheid moet zijn geboden om zijn overtreding op te heffen. De gemeente de hangt dan ook 15 minuten voordat een fiets verwijderd wordt een waarschuwingskaartje aan het frame. Wij vinden dit veel te kort. Iemand die met de bus is vertrokken, is nooit binnen 15 minuten terug.

Verwijderde fietsen fietsen kunnen tegen betaling in Rokkeveen worden opgehaald op zeer beperkte tijdstippen. Niet alleen is 30,- erg veel stallingsgeld en is 2 keer per week 2 uur ophaaltijd erg beperkt, ook is het gemeentedepot in Rokkeveen vanaf het stadshart een uur lopen.

Als oplossing stellen we voor de verwijdertermijn te verhogen naar 24 uur. Mensen kunnen dan hun fiets parkeren en tegelijkertijd wordt dumpen tegengegaan. Om onveilige situaties tegen te gaan stelt de SP voor om op straatniveau een aantal fietsklemmen te plaatsen. Ook hier kunnen we met afspraken over een maximale stallingsduur van bijvoorbeeld 2 weken dumpen voorkomen.

Om de doorstroming bij binnenkomst in de stalling te bevorderen stellen we voor een abonementssysteem in te voeren. Met een sticker op de fiets en een pasje hoeven mensen alleen maar te wachten bij het ophalen van de fiets en kunnen ze bij aankomst gelijk doorlopen.

Tijdens de commissievergadering hebben we aan de wethouder gemeld welke problemen we constateren en een selectie van onze oplossingen voorgesteld. De wethouder liet helaas weten niet van het huidige beleid af te willen stappen en deed net of de problemen niet bestaan. Helaas is er een tijd geleden door de gemeenteraad ingestemd met het huidige beleid. Omdat het beleid te repressief blijkt te zijn wil de SP een nieuwe discussie.

Dit straatje zijn we dan ook nog niet uit gefietst...

Bekijk onze bijdrage over dit onderwerp (begint bij 5:18)