Scholierenstaking : update

30 november 2007

Scholierenstaking : update

In het Streekblad van woensdag staat dat het Stedelijk College een brief aan de ouders stuurt waarin zij hun zorgen uitspreken over de stakende scholieren. Het bestuur van de school is er namelijk bezorgd over dat als er duizenden jongeren de straat op gaan dit wel eens uit de hand kan lopen. Verder is het Stedelijk College van mening dat leerlingen die maandag de straat op gingen vrijdag niet meer mogen omdat ze hun staking al gehad hebben.

Het ONC en het Erasmus College noteren de leerlingen die maandag staakten als ongeoorloofd afwezig. Het inperken van legitimiteit van de acties door de schoolbesturen vinden wij een verontrustende ontwikkeling. We begrijpen de oproep van de scholen aan de leerlingen om het LAKS te volgen. Kiezen de leerlingen er echter voor om dit niet te doen is dat een vrije keuze die niet bestraft dient te worden. Opkomen voor de eigen rechten is een waarde die in Nederland hoog in het vaandel staat. Het zou voor scholen juist als taak gezien moeten worden om aan leerlingen te leren hoe zij hier mee om moeten gaan en dit aan te moedigen.

De SP Zoetermeer verklaart zich dan ook solidair met de stakende scholieren, wel benadrukken wij geweld en vandalisme af te wijzen.