Steun Afghanistan, Stop de Oorlog

30 november 2007

Steun Afghanistan, Stop de Oorlog

Op donderdag 29 november kwamen zo'n twintig leden naar ons partijpand. Daar bezochten zij een thema-avond over de Nederlandse militaire missie in Uruzgan. Na het zien van een korte film met beelden van deze oorlog en politieke uitspraken, was het woord aan de inleider Guido van Leemput.

thema-avond_misie_uruzgan

Guido is fractiemedewerker Buitenland van onze tweede kamer fractie. Hij ontpopte zich als een rustig, deskundig en begnadigd spreker. In een samenhangend betoog met vele voorbeelden leidde Guido ons door de historische, geografische, culturele en politieke achtergronden. Verhelderend waren ook zijn spannende doorkijkjes in de harde militaire feiten van de oorlog in Afghanistan. Verschrikkingen die worden verhuld met wat hij omschreef als een soort indianentaal ("Isaf", "Oef"!).

Na zijn boeiende college ontstond als vanzelf een geanimeerd gesprek met de aanwezigen - waarbij feiten, voorbeelden, meningen, internationale politiek, militaire strategie en ons eigen handelingsperspectief allemaal werden doorgesproken.

We hebben al de actiekranten verspreid en gedemonstreerd bij de NAVO-top in Noordwijk. Wat gaan we doen de komende maanden? Vooral nu een meerderheid van de Tweede Kamer - ondanks de goed gemotiveerde afwijzing door de SP - de Missie weer gaat verlengen. Deze avond ging de stapel bumperstickers 'Steun Afghanistan, Stop de Oorlog' van hand tot hand. Binnenkort zoekt de SP de publiciteit met een hoorzitting. Nu al is een meerderheid onder de Nederlandse bevolking tegen. De komende maanden zullen dus nog tal van gelegenheden bieden voor actie samen met vele anderen.

Na deze conclusie ging de thema-avond over in een gezellig samenzijn, waar we onder het genot van een hapje en een drankje ook over geheel andere onderwerpen aan de praat waren. Een leuke afsluiting van een bijzonder boeiende thema-avond.

Meer informatie: