Pittige discussie over congresstuk

21 november 2007

Pittige discussie over congresstuk

Aanstaande zaterdag vindt het 15e Congres van de SP plaats. Dit Congres staat volledig in het teken van onze organisatie en hoe wij deze kunnen verbeteren. Vanavond hebben verschillende leden van de afdeling Zoetermeer over het stuk, en dan vooral de ingediende amendementen en moties van de afdelingen, gediscussieerd. En discussie was er op tal van punten. De leden verschillen nogal van mening over uiteenlopende onderwerpen. Zo was er een goede discussie of het wel wenselijk is of de fractievoorzitter ook de functie als voorzitter zou moeten vervullen. Zoals nu bijvoorbeeld Jan Marijnissen doet, maar er zijn ook vele lokale fractievoorzitters die ook de rol als voorzitter binnen hun afdeling vervullen. Verder was er ook discussie over de invloed van leden. Wanneer moet je nu wel en wanneer moet je nu niet alle leden raadplegen voor een besluit? De meningen liepen op dit punt erg uiteen van geef de voorzitter toch enige mandaten tot het volledig laten meebeslissen van leden.

Tijdens het Congres mag iedere afdeling per 50 leden 1 afgevaardigde sturen. Iedere afgevaardigde heeft stemrecht en mag dus zelf bepalen hoe hij/zij stemt. Hierdoor blijven de verschillende meningen die vanavond zijn geuit ook gewaarborgd en wordt ieder lid op deze manier goed vertegenwoordigd.

Er zijn ongeveer 280 amendementen en 8 moties en er moet een nieuw partijbestuur gekozen worden. Als met al zal het dus een drukke dag worden!