Inspraakavond in Second Life een succes?

27 september 2007

Inspraakavond in Second Life een succes?

Maandag 25 september hield de gemeente Zoetermeer een eerste virtuele inspraakavond in Second Life. Helaas was het tijdens commissie Burger en Bestuur, dus zelf heb ik geen kijkje kunnen nemen. Wethouder Emmens (VVD) is zeer tevreden. Er waren maar liefst 9 bezoekers aanwezig. Je kan je afvragen of dit nu veel of weinig is in een stad dat ICT zo hoog op de agenda heeft staan en bijna de meeste internet aansluitingen per 100 inwoners heeft.

Als SP hebben wij ons vanaf het begin van de experimenten van de gemeente Zoetermeer op Second Life zeer kritisch hierover uitgelaten. Zie hiervoor de eerder verschenen artikelen op dit weblog.

De gemeenten Zoetermeer probeert aan de ene kant de sociale samenhang te verbeteren in de stad. Aan de andere kant werkt zij ook mee om dit deels teniet te doen. Door dergelijke belangrijke aspecten zoals een inspraakavond virtueel te regelen komen inwoners nog minder fysiek in aanraking met de beleidsmakers/uitvoerders van hun stad. Zelf vind ik dat geen goede ontwikkeling.