h

Evaluatie 2e kwartaal WMO: We zitten met een probleem!

26 september 2007

Evaluatie 2e kwartaal WMO: We zitten met een probleem!

Tijdens de commissie Samenleving van 25 september is de voortgang van de WMO in Zoetermeer besproken. Tevens had de fractie de eerder door haar gestelde schriftelijke vragen over mogelijke ontslagen bij de thuiszorg geagendeerd. Na grondig onderzoek van de SP en de informatie die verkregen is via de meldweek thuiszorg was het voor de SP ook zeker tijd om hier een goed debat over te hebben.

De SP heeft enkele belangrijke vragen aan wethouder Speel (CDA) gesteld. Zo stelde de wethouder eerder dat het niet een probleem van de gemeente is dat een zorgaanbieder personele problemen heeft. De SP is het eens met de wethouder dat de gemeente niet gaat over het personeelsbeleid van een zorgaanbieder. Wel kijkt de SP graag verder en ziet de SP grote problemen voor de kwaliteit van de (thuis)zorg die geboden wordt. De wethouder heeft aangegeven de zorgen van de SP hierin te delen.

De wethouder heeft in beantwoording van de vragen van de SP aangegeven dat de door de zorgaanbieders geoffreerde prijzen veel lager liggen dat de tarieven die gehanteerd werden bij de AWBZ. Als SP hebben wij aan de wethouder gevraagd of hij dan de nu ontstane problemen niet deels verwacht had. Als zorgaanbieders ver onder de tarieven van de AWBZ zijn gaan zitten dan kan het niet anders dan dat daar vroeg of laat problemen door ontstaan. De wethouder heeft aangegeven dat de tarieven die de gemeente hanteert boven het landelijk gemiddelde ligt. De nu ontstane problemen had hij echter niet verwacht.

De wethouder heeft zowel in de beantwoording als in diverse artikels in dagbladen gesproken over schoonmaakwerk en het feit dat er geen zwaar gekwalificeerd personeel ingezet hoeft te worden. De SP vindt deze uitspraak van de wethouder zeer teleurstellend. Hiermee blijkt dat de SP een andere visie heeft op het werk dat gedaan wordt dan de wethouder. Thuiszorgmedewerkers hebben de SP zelf verteld dat het veel meer is dan alleen maar schoonmaken. Zo hebben thuiszorgmedewerkers ook een sociale, signalerings- en begeleidingsfunctie. Hoeveel respect men ook heeft voor iedereen die hulp wil bieden, niet iedereen heeft het vermogen om de sociale-, signalerings- en begeleidingsfunctie uit te voeren. Daarom zou het dus niet goed zijn om deze werkzaamheden uit te laten voeren door een schoonmaakbedrijf. De wethouder heeft aangegeven dat hij zeker inziet dat het werk meer is dan alleen schoonmaken. Als SP hebben wij aangegeven bij de wethouder dat veel thuiszorgmedewerkers hebben aangegeven sinds de invoering van de WMO weinig tot geen tijd meer te hebben om de sociale, -signalerings- en begeleidindsfunctie uit te voeren. Hier komt de SP tijdens een later debat nog op terug.

Wij hebben de wethouder gevraagd hoe hij nu om gaat met de clientenstop bij de grootste thuiszorgaanbieder van Zoetermeer. (Vierstroom Zorgring) De wethouder heeft wat de SP betreft snel gehandeld door alle clinten van de Vierstroom Zorgring erop te wijzen dat wanneer zijn geen zorg hebben dit via het WMO loket te melden, zodat er naar een oplossing gezocht kan worden. Maar hebben wij er meteen bij aangegeven dat dat eigenlijk geen oplossing is. Hierdoor raken clinten hun oude vertrouwde hulp kwijt. En dat heeft vaak ook een groot effect op een clint. In onze ogen heeft de Vierstroom Zorgring een contractuele verplichting met de gemeente en moet zij de zorg dus gewoon bieden. De vertegenwoordigster van de Vierstroom Zorgring, die ook bij de commissievergadering aanwezig was, wees mij er vervolgens op dat de Vierstroom Zorging bij aan het minimum aantal zorguren zit en dus contractueel gezien de zorg daarna stop kan zetten. Als fractie waren wij het belangrijke punt van minimim aantal zorguren volledig vergeten. En dat zorgde meteen voor veel onrust bij onze fractie. Als de Vierstroom Zorging dus wil kan zij de zorg per direct stil zetten. En voor een anbieder die 82% van de zorg biedt is dan natuurlijk verre van wenselijk. De wethouder heeft hierop gereageerd dat er geen clientenstop is bij de Vierstroom Zorgring. Men neemt echter selectief clinten aan. Het kwam er op neer dat er geen HV1 (bijna de grootste gendiceerde groep) meer wordt aangenomen. In de ogen van de SP blijft het toch min of meer een clientenstop. D wethouder gaf tevens aan dat de Vierstroom Zorgring contractueel inderdaad de mogelijkheid heeft de zorg stil te leggen. Ook heeft de wethouder aangegeven dat wanneer de Vierstroom Zorgring voor deze optie kiest dat de gemeente Zoetermeer dan inderdaad een probleem heeft. De wethouder is daarom blij dat de Vierstroom Zorgring deze beslissing niet heeft genomen en constructief wil mee blijven denken voor een oplossing.

In de media heeft zich deels een spelletje afgespeeld wie nu de schuldige van het probleem is. De Vierstroom Zorgring legt het probleem bij de gemeente Zoetermeer en de gemeente Zoetermeer bij de Vierstroom Zorgring. In Zoetermeer is geen grote verschuiving van HV-2 naar HV-1 merkbaar. Dit heeft de SP ook geconstateerd uit de feitelijke cijfers van de gemeente Zoetermeer. Dit kan dus niet het probleem zijn, zoals Vierstroom Zorgring echter wel doet voorkomen. Uiteindelijk gaf de Vierstroom Zorgring dat ook wel toe. Het is een combinatie van een aantal factoren en een verkeerde inschatting van de kan van Vierstroom Zorgring dat de organisatie nu is beland in de huidige problemen. Maar met de vinger naar elkaar wijzen lost het probleem niet op. Dus dat zal zowel de Vierstroom Zorgring als de gemeente Zoetermeer niet meer doen. Samenwerken en een oplossing zoeken staat centraal.

Door de ontstane personele problemen bij de Vierstroom Zorgring heeft de gemeente Zoetermeer op dit moment een veel hogere doorlooptijd van de behandeling van aanvragen voor huishoudelijk zorg. Dit heeft tot gevolg dat een steeds groter wordende groep hulpvragende langer moet wachten totdat zij huishoudelijk verzorging krijgen. Dit mag en kan wat de SP betreft niet. Ook constateerde de SP dat de indicatiestelling (deels) wordt uitbesteed aan een ander bedrijf, ondanks dat ons een paar dagen voor de commissievergadering nog verzekerd is dat dit niet het geval was. De wethouder wist zelf nog van niets, maar na navraag bij zijn ambtenaren wist hij mij te vertellen dat de indicatiestelling deels wordt uitbesteed. De reden hiervoor is dat aan het eind van 2007 veel herindicaties zullen plaatsvinden en de gemeente Zoetermeer daarvoor de capaciteit niet in huis heeft. De SP kan goed begrijpen dat er dan tijdelijk een extern bedrijf wordt ingehuurd. Echter is het probleem dan dat je dan maar moet afwachten wie de indicatie doet. Is het iemand die verstand van zaken heeft, of is het gewoon iemand die achter een bureau bepaald wat iemand nodig heeft. Als SP vinden wij dat niet wenselijk en wij zullen de herindicaties daarom ook nauwlettend in de gaten houden.

Helaas vond het debat over de voortgang van de WMO pas laat plaats. Het debat zelf begon rond 22:00. De eerste termijn (van raad en College) was pas na elven afgelopen. De voorzitter van de vergadering wilde het punt afronden, terwijl mijn fractie eigenlijk nog met een hoop vragen zat. Helaas is de tweede termijn wat de SP betreft erg snel afgeraffeld. Zonder voor zo'n belangrijk onderwerp en zo'n groot probleem waar de gemeente Zoetermeer mee zit. Daarom zal de SP dit punt ook zo spoedig mogelijk weer verder willen bespreken met de raad.

U bent hier