Laatste raadsvergadering voor reces

10 juli 2007

Laatste raadsvergadering voor reces

De laatste raadsvergadering van het parlementaire jaar vond gisterenavond plaats. Nu is de gemeenteraad tot eind augustus met reces. Het College van B&W kwam geheel is stijl de raadzaal binnen. (in het kader van 1000 jaar Zoetermeer)

Het College van B&W in Middeleeuwse kledij

Hoewel er eigenlijk niet echt zware onderwerpen op de agenda stonden, duurde de vergadering toch nog tot 00:30.

Herontwikkeling Kwadrant
Op de agenda stond onder andere de herontwikkeling van het Kwadrant. Als SP hebben wij voorgesteld om dit punt pas na het reces te bespreken. Waarom? Als eerste omdat de SP nog niet over alle informatie beschikte. Er is nog wat informatie gevraagd vanuit het ambtelijk apparaat, maar dit hebben wij niet op tijd gekregen. Tevens heeft de herontwikkeling van het Kwadrant directe gevolgen voor een aantal andere besluiten. Als SP willen wij ons goed kunnen voorbereiden alvorens wij een besluit kunnen nemen. Gelukkig was een meerderheid van de gemeenteraad het met ons eens en wordt dit voorstel na het reces opnieuw besproken.

Veiligheid en Cameratoezicht
Op de agenda stonden het integraal veiligheidsbeleid en cameratoezicht. Met het nieuwe gepresenteerde integraal veiligheidsbeleid heeft de SP geen moeite. Wij hebben wat meer aandacht gevraagd voor de rol van de wijkagent en wij zien graag het project WAS (Wijk en Agent Samen) snel in andere wijken opkomen. Verder heeft het College een goede ambitie om van Zoetermeer een veiligere stad te maken.

Een opvallend punt is dat het College van B&W concludeert dat er geen uitbreiding van cameratoezicht nodig is in Zoetermeer. Als SP zijn wij hier natuurlijk zeer blij mee. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was de SP als een van de weinigen erg tegen uitbreiding van cameratoezicht. Wij vinden dit namelijk een zeer zwaar middel om de veiligheid te vergroten en wij zullen dan ook zeer kritisch zijn als het cameratoezicht uitgebreid moet worden. Er zijn namelijk tal van oplossingen die eerste gedaan moeten worden voordat er gekozen zal worden voor cameratoezicht. Hierbij moet u denken aan een aanbrengen van meer verlichting en het opknappen van stillen en enge plekken. Ook ligt er natuurlijk een belangrijke rol weggelegd voor de (wijk)agenten. Gelukkig deelt een groot deel van de gemeenteraad de conclusie van het College van B&W. Hierdoor zal er de komende tijd geen extra camera's in Zoetermeer komen. Alleen de Lijst Hilbrand Nawijn was het niet met het College van B&W eens en heeft middels een motie voorgesteld alsnog proeven te doen met cameratoezicht. Dit voorstel heeft het (gelukkig) niet gehaald.

Referendumverordening
Het College van B&W wilde een aantal technische wijzigingen aanbrengen aan de referendumverordening. Hoewel het op het eerste gezicht puur om technische wijzigingen gaat, zijn de SP, PvdA en D66 van mening dat de technische wijzigingen voor een te grote inperking zorgen om een referendum mogelijk te maken. Daarom hebben de SP, PvdA en D66 een amendement (wijzigingsvoorstel) ingediend om het mogelijk maken van een referendum toch nog wat te versoepelen. Dit voorstel is door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen.

Afscheid Monique van der Linde
Het raadslid Monique van der Linde (CDA) nam gisterenavond afscheid als gemeenteraadslid. Zij zal samen met haar man verhuizen naar de provincie Drenthe. Monique van der Linde is jarenlang raadslid geweest voor de gemeente Zoetermeer. Als dank hiervoor heeft zij van Hare Majesteit de koningin een koninklijke onderscheiding gekregen voor haar verdiensten.