h

Randvoorwaarden, of toch niet?

8 mei 2007

Randvoorwaarden, of toch niet?

Gisteren was er weer een raadsvergadering. Op de agenda een tweetal bespreekpunten. Het ene punt ging over wijzigingen in de regeling van het Stadsgewest Haaglanden het andere punt over de Randvoorwaarden voor het Zorghart.

Om met het laatste punt te beginnen. In de commissie voorafgaand aan de raadsvergadering is er uitgebreid over dit onderwerp gesproken. Het Lange Land ziekenhuis, het GGZ en het REC willen allen uitbreiden. Dit gebied wordt gezamenlijk het Zorghart genoemd.

Plannen hiervoor kunnen alleen maar gemaakt worden als er randvoorwaarden worden gesteld over wat wel en wat niet mag (en kan). Een moeilijkheid in dit traject is de participatie van de omwonenden. Wanneer moet je deze betrekken bij de plannen? Geheel in het begin, als er eigenlijk nog geen concrete plannen zijn of moet je ze juist een handvat geven waarop ze mogen schieten? Daar ging de discussie gisteren over.

Voor de raadsvergadering waren er insprekers die aangaven dat zij van mening zijn dat zij niet juist betrokken zijn bij de plannen. Het College van B&W is echter van mening dat het zinvoller is om een handvat mee te geven waarop de omwonenden hun mening kunnen geven. De vraag gisteren was of wij de randvoorwaarden nu wel moeten vaststellen of dat we deze nog niet vaststellen om zo eerste de omwonenden ook nog de kans te geven hun visie te geven. Eigenlijk een discussie over niets, want of er nu wel of geen randvoorwaarden liggen als de omwonenden met een goed plan komen tijdens de bespreking van de plannen dan zou het College van B&W wel gek zijn als zij die mogelijkheid niet zouden onderzoeken.

Maar er schuilt een principieel punt achter, waardoor de discussie gisteren lang duurde. Namelijk, de participatie van de inwoners. De PvdA heeft een amendement ingediend met de strekking dat de voorliggende randvoorwaarden als voorlopig worden meegegeven om zo de omwonenden nog een kans te geven met alternatieven te komen. Als SP hebben wij aangegeven dat het van groot belang is goed na te denken over hoe je inwoners betrekt bij dergelijke plannen.

Je moet voorkomen dat de inwoners het gevoel krijgen dat er al wat besloten is en dat ze voor spek en bonen hun mening nog over de plannen mogen geven. Goed voorbeeld uit het verleden is de Vijverhoek. Hier zijn de omwonenden te laat bij het proces betrokken, waardoor er onnodige spanningen zijn ontstaan tussen het College van B&W en de omwonenden. De SP heeft het amendement van de PvdA gesteund om een signaal af te geven naar het College van B&W dat zij het participatietraject nog vele malen serieuzer moet nemen.

Ook is er tijdens de raadsvergadering nog kort gesproken over de wijziging in de regeling van het Stadsgewest Haaglanden. Het Stadsgewest Haaglanden moet af van haar veto inzake de HTM. Dit om de HTM ook mee te laten kunnen doen in de aankomende aanbesteding van het busvervoer. Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat hier niemand tegen is. Want als het Stadsgewest Haaglanden haar veto in het HTM niet opgeeft, dan mag de HTM niet mee doen in het aanbestedingstraject.

Wat het Stadsgewest Haaglanden, bewust of onbewust heeft gedaan, is dat zij bij dit voorstel meteen nog een paar andere wijzigingen wil doorvoeren. Een daarvan is het afschaffen van plaatsvervangers voor het Algemeen Bestuur (AB) van Haaglanden. (welke gevormd wordt door raadsleden uit de 9 verschillende Haaglanden gemeenten).

De gemeenteraad van Zoetermeer is het geheel met elkaar eens dat dit geen gunstige wijziging is. Echter is het niet mogelijk om voor te stemmen om het veto in de HTM op te heffen en tegen te stemmen tegen het voorstel om de plaatsvervangers af te schaffen. Hierdoor heeft de gemeenteraad van Zoetermeer dit deel opgevat als een soort chantage.

In het Stadsgewest Haaglanden geldt dat dergelijke besluiten unaniem voor alle 9 gemeenteraden moet worden goedgekeurd. Dus als de gemeenteraad nee zegt tegen dit voorstel dat verliest het Stadsgewest Haaglanden haar veto niet in de HTM en kan de HTM niet meedoen aan de aanbesteding van het busvervoer. Dit zou geen goede situatie opleveren.

Uiteindelijk heeft de gemeenteraad de verantwoordelijk wethouder de opdracht gegeven bij het Stadsgewest Haaglanden aan te dringen om de voorstellen te splitsen, zodat het vetorecht wel opgeheven kan worden, maar dat er nog wel discussie mogelijk is op het punt van de plaatsvervangers voor het AB Haaglanden.

U bent hier