De nieuwe bezuinigingsronde: de bibliotheek

3 mei 2007

De nieuwe bezuinigingsronde: de bibliotheek

In juni bespreekt de gemeenteraad de aangepaste begroting voor de rest van het jaar. Het boekwerk hebben we afgelopen donderdag van het College van B&W in ontvangst genomen. Het boekwerk telt 300 paginas. Ieder jaar wanneer de begroting ter sprake komt in de gemeenteraad zitten er altijd voorstellen in die niet gunstig uit pakken voor bepaalde instellingen of groepen mensen. Hoewel ik nog niet alle 300 paginas gelezen heb springen er al wel een aantal onderdelen uit. De media richten zich vooral op de mogelijke sluiting of overname van vrijetijdscentra in Zoetermeer en het besluit van het College van B&W om de bibliotheek in Oosterheem niet te laten groeien.

In de nieuwe wijk Oosterheem zou de bibliotheek eerst 850 vierkante meter nieuwbouw krijgen. Echter wil het College van B&W hierop bezuinigen. Volgens het College van B&W is de ruimte waar de bibliotheek nu gevestigd is, in het sportcomplex de Oosterpoort, voldoende. Dat is een oppervlakte van 300 vierkante meter. De directeur van de bibliotheek Zoetermeer, dhr. Mast, vraagt zich terecht af hoe het kan dat het College van B&W dit voornemen heeft terwijl het ook tegelijkertijd aangeeft dat het cultuuraanbod in Zoetermeer schraal is.

Dat het College van B&W aangeeft rekening te houden met de digitalisering daar kan ik me zeer goed in vinden. Steeds meer informatie is digitaal beschikbaar. Maar de bibliotheek is meer dan dat. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen heeft de bibliotheek aangegeven veel meer te willen doen voor onder andere jongeren en hierbij graag meer samenwerking zou willen hebben met de scholen. Tevens kan de bibliotheek ook lezingen en kleine tentoonstellingen geven. Hiervoor moet echter wel ruimte en middelen beschikbaar zijn.

In het verleden is er al erg gesneden in de bibliotheken in Zoetermeer. Zo zijn er onder andere filialen gesloten. De vraag is hoe lang er nog bezuinigd kan worden op de bibliotheek voordat het echte doel van de bibliotheek verloren gaat? Er is pas in de gemeenten gesproken over de visie en toekomst van de bibliotheek. Gezien het voorstel van het College van B&W en de reactie van de kant van de bibliotheek zijn beide partijen en de gemeenteraad nog niet met elkaar uitgesproken over de toekomst van de bibliotheek in Oosterheem en uiteraard in heel Zoetermeer.