Culturele As

1 mei 2007

Culturele As

Het College van B&W heeft haar visie op de culturele as gepresenteerd. De Dobbeplas is het middelpunt en zou het Stadshart met de Dorpsstraat moeten verbinden. Tijdens de verkiezingen had D66 het over een brug over de Dobbeplas en deze visie valt ook terug te lezen in het Collegeakkoord. Gelukkig is deze visie van tafel. Want het zou zonde van het geld en het uitzicht zijn geweest als er een simpele brug over de Dobbeplas gemaakt zou worden.

Het College van B&W heeft opdracht gegeven aan het bureau Wiel Arets om een visie te ontwikkelen op het gebied rondom de Dobbeplas. Dit bureau is met het voorstel gekomen om het Stadsmuseum, in een moderne vorm, een duidelijke plaats aan de Dobbeplas te geven. Verder veranderd er een hoop op het marktplein. Dit zou grotendeels een park moeten worden en de stenen trappen aan de Dobbeplas zouden plaats moeten maken voor een stadsstrand. Verder zou er eventueel woningbouw mogelijk moeten worden op het Dobbeeiland. Rondom de Dobbeplas komt dan een wandelroute waardoor de Dorpsstraat en het Stadshart al meer met elkaar verbonden worden. Verder is het de bedoeling dat er nog een aantal winkels komen tussen het gebied van de Dorpsstraat en het Stadshart. Waar die precies moeten komen is mij nog niet geheel duidelijk.

Dat er wat moet gebeuren met het gebied rondom de Dobbeplas is duidelijk. Het zou tevens goed zijn om de Dorpsstraat met het Stadshart te verbinden. Of wij als SP de visie van het College van B&W delen is op dit moment nog niet duidelijk. De visie van het College van B&W moet eerst eens goed door de fractie bestudeerd worden. Tevens zijn wij natuurlijk benieuwd wat de inwoners van Zoetermeer vinden van de visie van het College van B&W. Het gebeid rondom de Dobbeplas is immers openbaar gebied en gaat ons allen aan! Dus als u een beter idee heeft horen wij het graag!