Commissie Burger en Bestuur
Commissie Burger en Bestuur
Gisteren vond de raadscommissie Burger en Bestuur plaats. Op de agenda stonden eigenlijk twee belangrijke bespreekpunten. Namelijk het concernjaarverslag en de voorjaarsnota. In het concernjaarverslag wordt er terug gekeken naar 2006. Wat waren de doelstellingen in 2006? Zijn deze gehaald? En zo niet waarom niet. Dit stuk kan meer gezien worden als een document waaruit geleerd kan worden. In de voorjaarsnota wordt er gekeken naar de begroting vanaf 2008 en verder. Hierin wordt de huidige financile situatie en de prognose voor de komende jaren vertaald in een aangepast beleid. Een zeer belangrijk document waarin de fracties ook de mogelijkheid hebben om hun eigen beleid aan toe te voegen. (indien daar natuurlijk financile dekking voor gevonden kan worden)
De documenten worden in alle drie de raadscommissies besproken, omdat natuurlijk alle beleidsterreinen aan bod komen in de stukken. In de raadscommissie Burger en Bestuur komen aan bod de beleidsterreinen veiligheid, dienstverlening, ambtelijke organisatie en de middelen.
Concern jaarverslag
Vanuit de raadscommissie Burger en Bestuur heeft de fractie niet veel aan te merken op het jaarverslag. Een tweetal kleine punten.
In het verslag staat dat er een goede aanpak is voor overlastgevende jongeren. Er staat dat deze doestelling is gehaald. De fractie heeft hier een andere mening over. Want er komen nog regelmatig klachten binnen van overlastgevende jongeren. Dus aandacht voor dit onderwerp moet er ook in 2007 en verder blijven! WAS-kracht (Wijk en Agent Samen) kan hierin een goede bijdrage leveren. Als fractie hebben wij gevraagd of in 2007 de ambitie om WAS-kracht uit te breiden van de wijk Rokkeveen naar andere wijken in Zoetermeer aanwezig is. De verantwoordelijk wethouder wist de raadscommissie te vertellen dat het er in Meerzicht aan zit te komen en dat er in andere wijken ook al initiatieven ontstaan. De ambitie is er dus zeker om in 2007 over meerdere wijken WAS in te voeren. De verantwoordelijk wethouder heeft wel aangegeven dat het ook deels ligt aan de participatie van de wijkbewoners in dit project. WAS staat en valt bij de participatie van de wijkbewoners.
Het College van B&W geeft in het concernjaarverslag aan dat zij juridisch en democratisch heeft gewerkt. De fractie heeft aangegeven dat wij dit in grote lijnen ondersteunen. Echter is er in 2006 wel gebleken dat niet alle voorstellen juridisch juist waren. Er moet in het vervolg een betere juridische toets zijn. De verantwoordelijk wethouder heeft aangegeven dat hij ook geschrokken was van het feit dat een enkel voorstel niet juridisch kloppend bleek te zijn. In het vervolg vindt er betere juridische controle plaats voordat voorstellen naar de gemeenteraad worden gezonden.
Ook het punt van democratisch werken ondersteun de fractie in grote lijnen. Wij hebben met name wat kanttekeningen bij het onderdeel participatie. Bij de WMO is dit traject goed verlopen. Echter bij een aantal projecten die van invloed zijn op de openbare ruimte is er nog wel eens een misser voorgekomen. Het College van B&W moet altijd haar aandacht blijven vestigen op betere participatie. Burgers moeten in een vroeg stadium bij plannen worden betrokken.
Voorjaarsnota
Vanuit de raadscommissie Burger en Bestuur heeft de fractie een drietal opmerkingen gemaakt over voorstellen die in het document worden gedaan.
Er wordt een nieuwe aanbesteding gedaan voor het schoonmaken van het gemeentehuis. Als fractie hebben wij aan het College van B&W gevraagd in hoeverre duurzaamheid ook als eis wordt meegegeven in de aanbesteding. Wij vinden het namelijk van belang dat bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen milieu- en diervriendelijk moeten zijn. Tevens heeft de fractie gevraagd hoe dat op dit moment geregeld is. Heeft het College van B&W gegevens beschikbaar of er op dit moment al gebruik wordt gemaakt van milieu- en diervriendelijke schoonmaakmiddelen. Hierop kon het College van B&W nog geen antwoord geven, maar het wordt uitgezocht en het wordt later naar de gemeenteraad gestuurd.
De gemeenteraad heeft een eigen geldpotje, ook wel "potje van de raad" genoemd. Met het geld dat in dit potje zit kan de gemeenteraad haar eigen beleid bekostigen. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld een voorstel doet en het College van B&W geeft aan daarvoor geen financile dekking te hebben dan kan de raad besluiten het geld uit het potje van de raad hiervoor te gebruiken. Het College van B&W geeft aan dat wegens de bezuiniging er even geen geld is om het potje van de raad te vullen met de gestelde 300.000. Hier is de fractie het niet mee eens. Echter hebben wij het voorstel verkeerd begrepen. Het gaat hier om 300.000 extra dat er vanaf 2010 bij zou komen. De raad houdt dus wel haar jaarlijkse storting van 300.000 in het potje van de raad. Dan maakt het wat de fractie betreft niet veel uit. We komen er in 2009 in het debat wel weer op terug! Daar is het wat ons betreft nu nog te vroeg voor. (het is nog te ver van ons bed en niet dermate belangrijk)
Voor de komende jaren staan er een aantal grote ICT projecten in de pijplijn. Een aantal daarvan hebben direct betrekking op softwarematige wijzigingen. De fractie heeft nogmaals aangegeven dat als er toch gekeken wordt naar nieuwe software dat het van groot belang is dat de software voldoet aan Open Standaarden. Het grote voordeel hiervan is dat wanneer blijkt dat de software niet optimaal werkt of de ondersteuning van de leverancier valt tegen dat er met weinig problemen overgestapt kan worden naar een andere applicatie. Tevens zou het mooi zijn als de software Open Source zou zijn. Hoewel men daar in de gemeente Zoetermeer zeer terughoudend in is.
- Zie ook:
- Daniël Westhoek