4 mei: stilstaan bij de slachtoffers

4 mei 2007

4 mei: stilstaan bij de slachtoffers

Ieder jaar op 4 mei staan wij stil bij alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ook in Zoetermeer vindt een dergelijke herdenking plaats, om precies te zijn in het Wilhelminapark bij het Tweede Wereldoorlog monument.

Voordat ik bij de SP kwam ging ik al een aantal jaar zelf naar de herdenking in Zoetermeer. Sinds ik bij de SP ben lopen we met een aantal (bestuurs)leden mee in de optocht voor de herdenking. Tevens laten we namens de SP ook nog een krans leggen door de scoutingvereniging.

Hoewel we de slachtoffers herdenken die zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog vind ik het echter van groot belang dat dit gebaar breder gezien mag worden. Na de Tweede Wereldoorlog zijn er nog tal van oorlogen geweest. En tot op de dag van vandaag zijn er nog steeds oorlogen en vallen er nog dagelijks slachtoffers. Slachtoffers in Irak bijvoorbeeld zijn tegenwoordig dagelijkse kost geworden in de media. Mensen kijken er niet eens meer van op als er daar weer slachtoffers gevallen zijn. Het is juist goed om hier op 4 mei ook eens stil bij de blijven staan.

Ook het Westen zou een goede bijdrage kunnen leveren aan een verdraagzamere wereld. Zij zou zichzelf eens goed mogen afvragen wat de oorlog tegen Irak bijvoorbeeld heeft gebracht. Of een oorlog nu echt wel de beste oplossing was. Maar omdat overheden niet graag fouten toegeven worden gedegen onderzoeken naar een oorlog vaak in de doofpot gestopt. Juist deze informatie is van groot belang om herhaling in de toekomst te voorkomen!