STOP de marktwerking in de thuiszorg

14 april 2007

STOP de marktwerking in de thuiszorg

Met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is wederom weer een stap gezet in het "markt" denken. Er komen sinds de invoering van de WMO veel klachten binnen van zowel clinten, als thuiszorgmedewerkers als thuiszorginstellingen. Clinten krijgen minder zorg dan voorheen en hebben niet meer dezelfde thuiszorgmedewerker. Thuiszorgmedewerkers zijn hun baan kwijtgeraakt, of moeten met minder salaris genoegen nemen. Tevens kunnen thuiszorgmedewerkers minder tijd dan voorheen besteden aan clinten.

Allemaal voorbeelden die overeen komen met andere terreinen waar de marktwerking al haar intrede heeft gevonden. Op een beleidsterrein zoals de zorg kunnen mensen niet gezien worden als producten. Mensen zijn nu eenmaal geen producten en daarom werkt het marktdenken ook totaal niet in bijvoorbeeld het beleidsterrein de zorg. Mensen ondervinden over het algemeen alleen maar verslechtering door het marktdenken.

Omdat er steeds meer mensen in verzet komen tegen de marktwerking in de thuiszorg organiseert de actiegroep Zorg geen markt op woensdag 18 april 2007 een manifestatie op het plein voor de ingang van de Tweede Kamer. De manifestatie is een protest tegen de rampzalige gevolgen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Volgens de actievoerders maakt de markt in de thuiszorg meer kapot dan je lief is. De Tweede Kamer zal diezelfde dag debatteren over de wet die 1 januari 2007 is ingegaan.

Bent u ook tegen de marktwerking in de thuiszorg en heeft u woensdag 18 april 2007 tussen 12:00 en 13:00 even tijd? Kom dan naar het plein in Den Haag. Medewerkers en gebruikers van de thuiszorg zullen zelf hun ervaringen vertellen op de manifestatie. Tevens zijn er toespraken van CNV-bestuurder Leon Vincken en FNV-voorzitter Agnes Jongerius. SP-Tweede Kamerlid Agnes Kant neemt de presentatie voor haar rekening, Harry Slinger de muziek.