Sfeerverslag: Stop marktwerking in de Thuiszorg

20 april 2007

Sfeerverslag: Stop marktwerking in de Thuiszorg

Afgelopen woensdag, 18 april, vond er op het plein voor de Tweede Kamer de manifestatie Stop de marktwerking in de thuiszorg plaats. Vanuit Zoetermeer zijn er een aantal SP leden naar de manifestatie gegaan. Hierbij een kort sfeerverslag.

Het was gezellig druk op het plein. Er waren veel mensen aanwezig die direct betrokken zijn bij de WMO. Zelfs hebben wij geholpen met het uitdelen van actie borden en flyers! Agnes Kant presenteerde de manifestatie, Agnes Jongerius (FNV voorzitter) en Leon Vincken (CNV bestuurder) hielden een toespraak om de demonstranten een hart onder de riem te steken. Verder waren er toespraken van mensen die zelf werkzaam zijn in de zorg en wat directe gevolgen van de WMO op hun werk is. Naast toespraken was er ook muziek van Harry Slinger. Hierop hebben we natuurlijk heerlijk gedanst en de polonaise gelopen!

0704201.jpg

Er waren heel veel ontevreden, ongeruste en boze mensen aan het demonstreren. Een vrouw huilde omdat ze volgende maand geen baan meer heeft, door de invoering van de WMO. Mensen die afhankelijk zijn van de thuiszorg, die jarenlang een vertrouwde relatie hebben opgebouwd met hun hulp in de huishouding en zorg, zien ze verdwijnen. Gewoonweg een schande!

Na de manifestatie hebben wij nog een deel van het debat (de eerste evaluatie van de WMO) gevolgd in de Tweede kamer. Dit was zeer interessant. Echter hadden wij wel het gevoel dat een meerderheid van de politieke partijen niet aanwezig was in Den Haag tussen 12:00 en 13:00. Want veel van de klachten die de mensen tijdens de manifestatie hebben laten horen kwamen niet meer aan bod. Jammer hoor, weer een duidelijk voorbeeld dat een groot deel van de politieke partijen niet luistert naar het volk! Gelukkig liet de SP nog wel duidelijk merken dat zij wel naar de demonstranten heeft geluisterd!

Enid Scipio en Simone Treep