h

NS...

16 april 2007

NS...

Omdat ik op 2e paasdag met de racefiets ten val ben gekomen ben ik al een paar keer op de trein aangewezen om naar mijn werk te gaan. En ik kan helaas niet anders concluderen dat er de laatste tijd weer veel mis gaat bij de NS.

Vorige week begon het met een machinist die de sneltrein op het verkeerde station liet stoppen. Oke, een menselijke fout en daar kan je nog wel om lachen. Dezelfde dag terug met de trein was een drama. Trein op Rotterdam Centraal kwam te laat, gevolg overstap op Gouda kan je dan ook wel vergeten. En dan heeft de volgende trein op Gouda richting Zoetermeer weer een vertraging vanwege een wisselstoring. En zo doe je bijna twee uur over een stuk dat hemelsbreed 17 kilometer is!

Vandaag stond het perron op Gouda voor de intercity naar Rotterdam Centraal vrij vol. Komt er een zeer kleine intercity (n treinstel) aanrijden. Er kan bijna niemand meer bij. Aangezien in 10,60 voor een retourtje Zoetermeer Rotterdam betaal verwacht ik ten minste wel dat ik op een redelijk normale manier kan reizen. En niet dat het op iets lijkt dat nog erger is dan veevervoer. Maar veel mensen hebben deze gedachte niet en proberen met man en macht de trein in te komen. En de conducteur staat er bij en kijkt er naar. Het lijkt mij logisch dat de conducteur ook in moet staan voor de veiligheid van de passagiers en deze de reizigers dus moet wijzen dat op een gegeven moment de trein gewoon vol zit en dat ze niet meer mee kunnen.

Ik koos ervoor om dan maar met de stoptrein die een minuut of vijf later vertrekt naar Rotterdam Centraal te reizen. Deze kon echter nog niet vertrekken, omdat een goederentrein moest passeren. Misschien zie ik het verkeerd, maar een goederentrein die in de spits voorrang krijgt van een passagierstrein lijkt mij zeker niet logisch. Het spoor in de Randstad is tijdens de spits toch al druk en dan rijden er nog goederentreinen ook.

En dan blijf ik me soms toch afvragen waarom ik toch geloof in de kracht van het openbaar vervoer. Ik denk dat het gewoon nog vele malen beter georganiseerd kan worden. Men moet minder denken aan winst maken en meer denken aan de dienstverlening. Daar valt nog een hele slag in te maken. Ik hoop dat de NS dat ooit nog in gaat zien.

U bent hier