Second-Life

5 maart 2007

Second-Life

Er zijn redelijk wat vragen binnengekomen bij onze afdeling wat wij precies vinden van gemeente Zoetermeer die actief is in het computerspel Second-Life. Hier het persbericht van de gemeente

We staan niet bepaald te juichen dat de gemeente op deze manier haar marketing voert. Om even een volledig beeld te schetsen. Het kost de gemeente in eerste instantie inderdaad de genoemde 25.000 euro als investering, maar die is al vrijwel terugverdiend door het verkopen van grond aan Zoetermeerse bedrijven ( zoals Dutch Water Dreams en Snowworld ) . Het kost de gemeenschap dus niets en vermoedelijk levert het zelfs nog iets op.

Dat gezegd hebbende vinden wij dat dat niet de taak van een gemeente behoort te zijn. De overheid is immers geen ondernemer. En zeker niet in een niet open commercile omgeving die qua kwaliteit en populariteit meer weg heeft van een hype dan van een ontwikkeling. Die 25.000 euro hadden makkelijk ergens anders in genvesteerd kunnen worden. Zo was het recentelijk nog een enorm probleem om bv een vergelijkbaar bedrag voor betaalbaar recreatief zwemmen te vinden.

De raad heeft niet specifiek ingestemd met het besteden van geld aan dit doel, maar we zullen bij het vaststellen voor het budget zeker pleiten dat dit soort zaken niet meer kunnen. Overigens vinden wij dat gemeente Zoetermeer berhaupt veel geld uitgeeft aan promotie. Momenteel kijken we er naar om dit soort uitgaven te schrappen en als onderbouwing te gebruiken voor zaken die volgens ons veel nuttiger zijn ( zoals een levendige stad in het 'eerste leven' ! )