Meerderheid raad wil buitenlandse reis

20 maart 2007

Meerderheid raad wil buitenlandse reis

Gisterenavond stond de raadsvergadering geheel in het teken van de voorgenomen buitenlandse reis van de raad. Dat terwijl het pas reces is geweest, dan zou je verwachten dat de agenda juist vol zou staan, maar dat bleek niet het geval te zijn!

Zoals de SP al eerder bekend heeft gemaakt in een persbericht zal de SP niet deelnemen aan de voorgenomen buitenlandse raadsreis. Onze bezwaren hebben wij tijdens de raadsvergadering kenbaar gemaakt. Hierbij kort onze grootste bezwaren tegen de reis:

1. De SP merkt dat de meerderheid van de raad het de normaalste zaak van de wereld vindt dat de raad een buitenlandse reis moet ondernemen. Maar wie zegt dat dat moet?
  2. De SP vindt het vreemd dat er eerste besloten wordt dat men naar Finland of Zweden wil gaan, alvorens de leerdoelen op een rijtje gezet te hebben.
  3. Waarom moeten ca. 50 man op reis? Een persoon per fractie en iemand van het college zou voldoende moeten zijn. De kennis kan vervolgens overgedragen worden aan de rest van de fractie. Tevens kan met het geld dat wordt overgehouden met een ander deel van de raadsleden een andere studiereis ondernemen. Zo wordt het geld zeer nuttig gebruikt.
  4. De reis duurt drie dagen. De eerste dag is voor de heenreis en de laatste dag voor de terugreis. Dat betekend dat er maar een dag is die nuttig kan worden gebruikt voor leer momenten. Dit is in de ogen van de SP veel te weinig om ook daadwerkelijk wat te leren.
  5. De reiskosten zijn veel te hoog. De reis kost in totaal EUR 30.000 aan gemeenschapsgeld (EUR 40.000 incl eigen bijdragen) Dat betekend dat de reis zon EUR 600 per persoon kost. Dat afwegende tegen een dag ervaring opdoen vindt de SP toch wel een erg hoog bedrag.

Om een misverstand uit de wereld te helpen. De SP is NIET tegen studiereizen. Maar deze moeten wel zo efficient en effectief mogelijk worden georganiseerd. En dat is met de buitenlandse raadsreis niet het geval. De SP betreurd het dan ook dat een meerderheid van de raad besloten heeft volgens het huidige voorstel de buitenlandse raadsreis te willen ondernemen. De SP heeft tegen het voorstel gestemd en gaat ook niet mee met de buitenlandse raadsreis.