Een tweede speelautomatenhal?

16 januari 2007

Een tweede speelautomatenhal?

Tijdens de commissievergadering van de commissie Burger en bestuur, maandag 15 januari 2007 is onder andere gesproken over een eventuele tweede speelautomatenhal in Zoetermeer. Op dit moment is er maar een speelautomatenhal in Zoetermeer toegestaan. De SP is in het algemeen tegen gokken. Daarom is de fractie ook geen voorstander voor een eventuele tweede speelautomatenhal.

De commissie was tegen mijn verbazing in toch ook zeer kritisch. Alleen de VVD en LHN spraken duidelijk uit dat zij geen bezwaar hebben tegen het voorstel dat nu voorligt.

De fractie heeft meerdere bezwaren tegen het voorstel. Als eerste denken wij dat als een tweede speelautomatenhal wordt toegestaan dat het aantal gokverslaafden zal toenemen, ondanks dat in het rapport van de gemeente wordt beweerd dat dat niet het geval zal zijn. Tevens geeft het College van B&W ons te weinig argumenten voor het hebben van een tweede speelautomatenhal. Het College van B&W geeft als enig echt argument dat het een economisch voordeel voor de gemeente zal opbrengen. Of er vraag is onder de burgers naar een tweede speelautomatenhal is niet bekend. Als het alleen om economisch belang gaat dat ziet de SP totaal de meerwaard van een tweede speelautomatenhal niet in.
Als tweede argument staat er in het stuk het volgende: De trend is bovendien duidelijk waarneembaar dat het vooral de ouderen (65+) zijn die steeds meer in de automatenhal komen. Reden hiervoor is gezelligheid, gratis koffie en vooral ook veiligheid binnen. Ook de mogelijkheid om hier veilig te pinnen wordt door deze groep vaak opgevoerd. Ik hoop dat het College van B&W dit niet serieus als argument zal gebruiken. De groep ouderen geeft hiermee een duidelijk signaal aan dat zij zich regelmatig niet meer veilig voelen. Dit wordt in de ogen van de fractie niet opgelost met een eventuele tweede speelautomatenhal.

Tevens heeft de fractie gepolst hoe de commissie staat tegenover het voorstel om de minimale leeftijd voor speelautomatenhallen te verhogen van 18 naar 21 jaar. Ook hier kwamen wat positieve reacties op. De vraag van LHN aan de SP was wat het nut is om de leeftijdsgrens op te trekken. De fractie is van mening dat als de leeftijd wordt opgehoogd dat er dan in ieder geval alles is gedaan om te voorkomen dat jongeren gokverslaafd kunnen worden.

Het voorstel zal tijdens de raadsvergadering van 29 januari 2007 behandeld worden. Dan zal de fractie terug komen op dit onderwerp.