Betaald vervangend vervoer?

25 januari 2007

Betaald vervangend vervoer?

Gisteren was dhr. van Woensel een uurtje bij de gemeenteraad van Zoetermeer aanwezig. Dhr. van Woensel is wethouder verkeer in Den Haag en vanuit deze functie ook verantwoordelijk binnen Haaglanden voor de RandstadRail. In een brief die wij gisteren ontvingen staat dat het vervangend vervoer op dit moment acceptabel is en dat er besloten is dat er per 29 januari 2007 weer betaald moet worden voor het vervangend vervoer, hetzij wel 30% goedkoper.

De gemeente heeft zelf een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat bussen te vroeg vertrekken, bussen niet komen en dat reizigers soms veel te lang op een bus staan te wachten. Tevens zijn er voldoende ervarings deskundigen binnen de gemeenteraad zelf die hebben geconstateerd dat het vervangend vervoer totaal niet acceptabel is.

Helaas heeft dhr. van Woensel en dus het DB Haaglanden hier geen oren voor. Aanstaande maandag wordt het dus gewoon weer betalen voor het vervangend vervoer.

Na deze bijeenkomst had ik echt het gevoel dat het nutteloos is geweest dat de gemeenteraad bijeen is gekomen met dhr. van Woensel. Alle partijen in de gemeenteraad van Zoetermeer zijn tegen het betaald maken van het vervangend vervoer, omdat het zeer beneden de maat is. Maar het DB Haaglanden is anders van mening. Dus wat is de gemeenteraad hiermee opgeschoten? Helemaal niets, want er wordt toch niet naar ons geluisterd. Ik heb dit signaal ook na de vergadering overgebracht aan onze eigen wethouder van verkeer, dhr. Smit.

Onze eigen wethouder Smit heeft beloofd nog voor het einde van deze week een laatste update te geven over het vervangend vervoer. Als hieruit blijkt dat het vervangend vervoer nog steeds niet acceptabel is dan is het volgens mij tijd voor actie! Het is dus even de laatste rapportage afwachten.