Open Source Software en Open Standaarden

14 december 2006

Open Source Software en Open Standaarden

Voor veel mensen zeggen de termen Open Source Software en Open Standaarden niet veel. Het heeft alles te maken met computers, en dan gericht op de software die er op een computer staat geinstalleerd. Vele van u zullen thuis en op het werk Microsoft Windows (XP) hebben staan en gebruiken Microsoft Office. (word, excel, powerpoint, outlook, acces) Deze software is exclusief van Microsoft en u kunt tegen betaling gebruik maken van deze software.

Maar wist u dat er ook Alternatieven voor Microsoft bestaan? Misschien dat u wel eens heeft gehoord van Linux? Linux is te vergelijken met Microsoft Windows. Er zijn (simpel gezegd) twee grote verschillen tussen Linux en Microsoft Windows. Linux is gratis en Microsoft Windows kost ongeveer EUR 200,-. Het tweede belangrijke verschil is dat Linux een Open Sourcecode (broncode) heeft en Microsoft Windows een Closed Sourcecode (gesloten broncode). Het voordeel van een Open Sourcecode is dat de manier waarop Linux is opgebouwd (geprogrammeerd) door iedereen te wijzigen is. Dit is niet het geval bij Microsoft Windows. Hierdoor is Linux een stuk flexibeler en wordt het veel sneller aangepast aan de eisen en wensen van een gebruiker dan Microsoft Windows.

Tijdens de behandeling van de begroting van 2007 voor de gemeente Zoetermeer had de fractie het voornemen om een motie in te dienen die het College van B&W opdraagt een onderzoek te doen naar de toepasbaarheid van Open Source Software en Open Standaarden. Dit zijn overheden eigenlijk al min of meer verplicht te doen, want er is in 2002 een motie in de Tweede Kamer aangenomen die verschillende lagen van de overheid oproept waar mogelijk Open Source Software en Open Standaarden toe te passen. Maar dat wil niet zeggen dat alle verschillende overheidsorganen ook even enthousiast gehoor geven aan deze motie.

De wethouder gaf tijdens de behandeling van de begroting van 2007 voor de gemeente Zoetermeer aan dat er in het verleden al eens een onderzoek is gedaan naar de mogelijkheden van Open Source Software en Open Standaarden. Echter was dit voor de gemeente Zoetermeer niet erg aantrekkelijk. Omdat de wethouder tijdens de behandeling van de begroting van 2007 voor de gemeente Zoetermeer toegezegd heeft spoedig een memo te sturen met de gegevens van het onderzoek heeft de fractie er vanaf gezien om de motie in te dienen, omdat zij eerst kennis wil nemen van het eeder uitgevoerde onderzoek.

De memo heeft de fractie inmiddels bereikt. De fractie is zeer teleurgesteld in de memo. De fractie had meer verwacht van het onderzoek. Er is meer een korte orientatie geweest en daaruit zijn conclusies getrokken. Uit de memo maakt de fractie in ieder geval niet op dat er een echt gedegen onderzoek is gedaan naar de mogelijkheden van Open Source Software en Open Broncode voor de gemeente Zoetermeer.

Reden genoeg voor een fractie die rijk bedeeld is met ICT-ers om de gemeenteraad en het College van B&W te overtuigen van de voordelen van Open Source Software en Open Standaarden voor de gemeente Zoetermeer. Voordat er concrete voorstellen richting de gemeenteraad zullen gaan zal er eerst door de fractie wat veldwerk gedaan worden. Omdat we niet het wiel opnieuw willen uitvinden gaan we eens kijken naar gemeenten die al wel de gok hebben gewaagd met Open Source Software en Open Standaarden. Verder zijn er een flink aantal instellingen die de overheid en bedrijven begeleiden in het invoeren van Open Source Software en Open Standaarden binnen de organisatie. Hier is al veel kennis aanwezig en daar gaat de fractie ook dankbaar gebruik van maken.

Ik ben daarom vandaag helemaal naar Arnhem afgereisd om het symposium "van denken naar doen", van OSOSS, bij te wonen. OSOSS adviseert en begeleid de overheid bij in het invoeren van Open Source Software en Open Broncode in haar organisatie. Het symposium was vooral bedoeld om algemene informatie te geven, workshops te volgens en nog wel het belangrijkste van de dag, te netwerken! Er waren veel pauzes in het programma, zodat de aanwezigen met elkaar en de aanwezige instellingen en bedrijven (die middels stands vertegenwoordigd waren) in gesprek konden gaan. Hetgeen ik ook zeker heb gedaan. Ik heb een stapel visitekaartjes en een tas vol informatie en CD-tjes meegenomen. Tevens heb ik hele goede en verhelderende gesprekken gehad, waardoor ik alleen nog maar meer ben in gaan zien waarom de gemeente Zoetermeer ook eens zou moeten gaan kijken naar Open Source Software en Open Broncode. Ik ga een aantal mensen die ik vandaag op het symposium heb gesproken zeker nog een keer bellen voor wat nadere infromatie.

De fractie weet nog niet precies wanneer zij terug wil komen met voorstellen naar de gemeenteraad inzake Open Source Software en Open Standaarden. De fractie wil eerst zelf duidelijk voor ogen hebben wat er precies voor een gemeente met een onvang als Zoetermeer mogelijk en haalbaar is. Daarna zullen wij pas met voorstellen richting de gemeenteraad komen. Middels het weblog zal de fractie u op de hoogte houden van de vorderingen.

Hierbij nog een tweetal foto's van het symposium van vandaag:

0612142.JPG
De belangrijkste zaal van de dag. Hier was het vooral netwerken. 0612144.JPG
De eerste nieuwe versie van OpenOffice.org wordt uitgereikt aan de organisatie (en alle aanwezigen)