De raad is weer van start

5 september 2006

De raad is weer van start

Gisteren vond de eerste officiele vergadering na het reces plaats. Het betrof de vergadering van commissie 1 (Burger en Bestuur). Op de agenda stonden 19 agendapunten. Gelukkig waren de meeste conformstukken, wat betekend dat er niet over gesproken hoeft te worden.

Een belangrijk punt dat op de agenda stond was de aanpak van extreem-rechtse jongeren. De afgelopen week al veel in de publiciteit geweest. Het College heeft een plan van aanpak gepresenteerd en er is aan de raad gevraagd of hiermee een start kan worden gemaakt met het traject. Eerst ging de discussie of de raad nu al moest instemmen met dit voorstel. Want op 13 november vind ern een opinierende raadsvergadering plaats waar dieper op dit onderwerp zal worden ingegaan. Het college wil echter in de tussentijd al wel uitvoering geven aan het plan, en daarom wordt er aan de raad gevraagd of er gestart kan worden met het traject. De SP vind de eerste opzet goed. Wel zal er nog kritisch gekeken moeten worden naar sommige benamingen en moet er hier en daar nog wat worden aangevuld. Maar daarover kan worden gesproken tijdens de opinierende raadsvergadering van 13 november.

Verder is er een voorstel gepresenteerd over hoe de raad de komende periode zal gaan werken. Voorheen hadden we geen pauzes tijdens de vergadering. Dit wil men nu wel gaan invoeren. Koffie en frisdrank worden niet meer rondgebracht, maar kunnen tijdens de pauze worden gepakt. Tevens is het de bedoeling dat ieder raadslid de vergadering zal gaan beoordelen. Pauzes vind de SP niet zo praktisch, want dan stormen 39 raadsleden op de koffie en thee af. Dit lijkt ons er onpraktisch. Het iedere keer beoordelen van een vergadering zien wij ook niet echt het nut in.

Ook wordt er in de werkwijze wederom gesproken over teambuilding en zelfs een buitenlandse reis van de gemeenteraad. De SP zal niet deelnemen aan reisjes (en zeker niet buitenlandse reisjes). Teambuilding ziet de SP graag in combinatie met iets leerzaams. Hierbij kan gedacht worden aan een excursie naar een vergelijkbare gemeente als Zoetermeer.

Verder is er nog gesproken over de capaciteit van de politie in Zoetermeer. De burgemeester heeft zelf aangegeven dat hij van mening is dat er te weinig capaciteit is in Zoetermeer. Echter is dit de oorzaak van het landelijk beleid. Hij ziet echter wel vooruitgang voor de komende jaren. Let op, we hebben het hier over zo'n 15 man extra, dus veel is het niet! Het probleem is echter dat er in Haaglanden wordt samengewerkt. Den Haag is natuurlijk een gevarenzone met het politieke hart en de ambassades. Zodra er een dreiging is wordt er ook een beroep gedaan op de politiecapaciteit van Zoetermeer.

De vergadering was net voor middernacht afgelopen. Netjes volgens de planning. Dus weer een lange avond van vergaderen!