De eerste vergadering

22 augustus 2006

De eerste vergadering

Ik heb vandaag weer de eerste vergadering na het reces gehad. Het betrof een bijeenkomst van de commissie RandstadRail. De commissie bespreekt de voortgang van het project RandstadRail.

Zoals bekend zal de RandstadRail niet op de geplande datum van 3 september gaan rijden. De laatste vergadering van de commissie RandstadRail zag alles er naar uit dat 3 september wel gehaald zou worden. Echter door het warme weer in juli is het omhulsel van een aantal stroomkabels stukgebarsten. Dit moest eerst gerepareerd worden. Tevens hadden twee stroomhuisjes langs het traject last van problemen. Beide problemen hadden tot gevolg dat er op verschillende delen van het traject geen stroom beschikbaar was. En zonder stroom kunnen veel werkzaamheden niet gedaan worden. Dus het een beinvloed het ander.

Hierdoor heeft men helaas de beslissing moeten nemen om de start van RandstadRail uit te stellen. Zeker uit het oogpunt van de veiligheid vind ik dit een goede beslissing. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als er een ongeluk gebeurd meteen voertuig vanRandstadRail, omdat deze verplicht op 3 september zou moeten gaan rijden. Dus ik sta achter de beslissing van de projectleiding en de wethouder.

Wel is er duidelijk besproken hoe het met het treinvervangend vervoer moet. Men heeft het zo kunnen regelen dat er na 3 september niets veranderd. Het treinvervangend vervoer zal blijven rijden zoals dat nu ook het geval is, om het kwartier. Mocht blijken dat er een capaciteitsprobleem ontstaat, dan zullen er meer bussen ingezet worden om dit probleem op te lossen. Voor deze korte termijn was het niet mogelijk schonere bussen in te zetten (met roetfilter), omdat Connexxion deze gewoonweg niet tot haar beschikking heeft.

RandstadRail
Foto: NU.nl

Zoals op bovenstaande foto is te zien wordt er al wel volop met de voertuigen van RandstadRail getest. Voor de echte treinliefhebbers. Wilt u de voertuigen van RandstadRail al in actie zien? Nagenoeg iedere avond zullen tests uitgevoerd worden. Het meeste kans om de voertuigen te zien heeft u in Oosterheem. Maar ook ter hoogte van de stations Seghwaert, Palenstein en Stadhuis zullen regelmatig tests uitgevoerd worden.

Wanneer RandstadRail daadwerkelijk zal gaan rijden is op dit moment nog niet duidelijk. De projectleiding is druk bezig alles te inventariseren en hopen volgende week met een definitieve datum te komen. De wethouder heeft al gezegd dat de datum die dan wordt genoemd ook de daadwerkelijke datum zal worden!

Daniel Westhoek