Voorjaarsdebat

22 juni 2006

Voorjaarsdebat

Dinsdag 20 juni heeft de gemeenteraad haar voorjaardebat gehad. Gebruikelijk is het dat het college tijdens het voorjaarsdebat haar voorjaarsnota presenteert. In de voorjaarsnota geeft het college van B&W aan wat zijn de komende jaren van plan is te gaan doen. Voor een oppositiepartij dus vooral de taak om kritisch te zijn. Maar het voorjaarsdebat moet vooral ook gebruikt worden om eigen speerpunten middels moties gedaan te krijgen. Dus ook de SP heeft een aantal moties gemaakt.

De eerste motie zou het college opdragen om de daadwerkelijke woonbehoefte in Zoetermeer te analyseren. Echter na wat navraag blijken er verschillende onderzoeken gedaan te zijn. Dus op dit punt gaan wij eerst nog wat beter ons huiswerk doen alvorens wij gaan eisen dat er een (herzien) onderzoek gedaan moet worden. Dus wij hebben uiteindelijk besloten deze motie niet in te dienen.

De tweede motie heeft betrekking op het tekort aan jongenwoningen. De SP constateert dat er al meer dan een jaar een aantal kantoorpanden leeg staat. Volgens artikel 40 van de huisvestingswet heeft het college van B&W de bevoegdheid leegstaande (kantoor)panden tot zich te vorderen. Een goede reden om de verantwoordelijke wethouder op te dragen deze mogelijkheid voor Zoetermeer te onderzoeken. Nadat de wethouder heeft uitgelegd dat hij al in gesprek is met een aantal eigenaren van dergelijke panden en waarmee hij bespreekt of jongerenhuisvesting mogelijk is hebben we als fractie besloten de motie voor nu terug te nemen. Maar de wethouder moet ons voor het begrotingsdebat in oktober inzicht geven in de voortgang, anders dienen wij de motie alsnog in. Deze motie had overigens een meerderheid in de gemeenteraad.

De derde motie heeft betrekking op het uit huis zetten van gezinnen met kinderen tot 18 jaar in verband met een huurachterstand. De SP vindt het niet kunnen dat gezinnen met kinderen tot 18 jaar zonder pardon door woningbouwcorporaties op straat gezet kunnen worden. Daarom heeft de SP in een motie de wethouder opgedragen afspraken te maken met de woningbouwcorporaties om dergelijke situaties te voorkomen. Tevens rapporteert de wethouder dergelijke gevallen naar de raad. Deze motie is door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen.

Zo samenvattend mag er zeker gesteld worden dat het een succesvolle avond voor de SP is geworden. Als oppositiepartij toch een deel van je eigen speerpunten gerealiseerd zien worden door het college van B&W! Dat er nog maar veel van dergelijke avonden mogen komen!

Daniel Westhoek