Trainingsdagen van de raad

12 juni 2006

Trainingsdagen van de raad

De afgelopen dagen hebben wij deelgenomen aan de traingsdagen van de raad. Alhoewel de SP immer kritisch is naar dit soort als 'plezierreisje' overkomende tripjes zijn ben ik eigenlijk wel gematigd positief.

Tegen deze trainingsdagen hadden we eerder al onze vraagtekens gezet vanwege het wel erg losse programma en de keuze voor een locatie in Renesse. Maar eerlijk is eerlijk, het was niet geheel een zinloze oefening.

Vooral op vrijdag hebben we de hele dag een goed programma gekregen. De bedoeling was om als raad beter te gaan samenwerken. Dat klinkt nogal vreemd nietwaar? Partijen die ver van elkaar af staan toch laten samenwerken. Maar het is wel duidelijk een noodzaak zo is de afgelopen maand gebleken in diverse vergaderingen.

Om de raad slagvaardig te laten zijn moeten we als raad ons meer concentreren op belangrijke punten. Iedereen kon dan ook hun ergernissen over de werkwijze uiten. Vooral oeverloos gepraat dat nergens over gaat was daar belangrijk bij. Zelfs als de meeste partijen het met een punt eens zijn willen bespreken erover nog wel eens een uur duren. Een uur wat beter besteed kan worden! Daarom hebben wij afgelopen weekend meerdere afspraken gemaakt en onze de bezielende leiding van een aantal professionals de werkwijze en cultuur doorgenomen. Dit moet uiteindelijk resulteren in korter en beter vergaderen.

Ik was ook blij met de keuze voor Noordwijk in plaats van Renesse ( dichterbij en scheelt in de vervoerskosten ). Bovendien betaald elke fractie per deelnemer een bedrag uit het fractiebudget. Zo voelt iedereen dus ook dat dit soort dingen belastinggeld kosten en is de neiging tot verspilling minder.

Hopelijk betaalt de investering zichzelf dus terug! De SP gaat er in elk geval voor.

Bas Schuiling