Resultatendebat

21 juni 2006

Resultatendebat

Ik dacht nog vijf minuten spreektijd: dat is lang. Maar dat bleek in de praktijk bitter tegen te vallen. Door vallen en opstaan leert men. Zo ook hier. Alhoewel ik - volgens kritische omstanders - een heel aardig verhaal had was het toch nog niet helemaal wat ik wilde uitspreken. Gelukkig wel de accenten op de belangrijke punten kunnen leggen: huisvesting, voedselbank en de problemen in de zorg. Hier mijn volledige bijdrage voor het resultatendebat, commentaar als altijd welkom!

ICT in het onderwijs

Het is een goed streven dat Zoetermeer 'ICT-stad' zoveel tracht te doen aan ICT in het onderwijs. Ik zie echter alleen maar dingen in het concernverslag staan die betrekking hebben op de ondersteuning van onderwijs. Het ICT-onderwijs zelf bestaat echter nauwelijks meer. Het ONC heeft bijvoorbeeld alle IT-vakken afgeschaft. Op basisscholen zijn er amper computers voor leerlingen aanwezig.

Hoe kan dat? Het lijkt ons voor kinderen juist een streven om wegwijs gemaakt te worden met computer in het onderwijs. Is het niet alleen leren omgaan met de computer dan wel toch wegwijs worden op het internet, kritisch informatie verwerken en ga zo maar door. Dagelijks is in de kranten te lezen hoe jongeren met internet - hoe wijs ook - de mist in gaan, met bijvoorbeeld foto's of het overkopieren van werkstukken.

Ook het verdwijnen van de concierges is ons een doorn in het oog. Het zou perfect in een reintregratietraject passen zoals het college dat voor ogen heeft. Waarom zijn er dan toch maar 2 mensen via een reintragatiebaan geintegreerd? Is dat een gebrek aan fantasie waar mensen allemaal nuttig bezig kunnen zijn voor de maatschappij? Scholen komen in problemen doordat klein onderhoud steeds minder gedaan word. Klein onderhoud dreigt daardoor uit te lopen in groot onderhoud met navenant grote kosten. Een mooi voorbeeld van penny wise, maar pound foolish om eens een mooie Nederlandse uitdrukking te gebruiken.

Begrotingen

Op vrijwel alle programma's zijn overschotten gerealiseerd. Allereerst zal ik zeggen dat ik blij ben dat het niet andersom is, maar ik vind dat het niet een soort van doel moet worden. Een gemeente moet geld uitgeven aan maatschappelijk nuttige doelen en niet beleid maken om te besparen. Wat dat betreft hoop ik dat voortaan daar rekening mee gehouden wordt.

Zeker als ik hoor over de problemen die er bijvoorbeeld bij sociale zaken zijn met uitkeringen die veel te laat worden uitgekeerd, waardoor mensen in de problemen komen. Dit punt komt later op de avond nog aan bod.

Ook bij bijvoorbeeld instellingen van de geestelijke gezondheidszorg, bejaardenzorg en ga zo maar door zijn onder druk van de bezuinigen van de afgelopen jaren tekorten. We kennen allemaal de problemen uit de
media wat betreft overbezetting personeel, pyamadagen en ga zo maar door. Daar wil ik er vanaf deze positie er eentje aan toevoegen: het gebeurt regelmatig dat stagiares worden geacht op een dusdanig manier volledig mee te draaien dat zij soms alleen ervoor staan om patienten op te vangen en te begeleiden.

Dat lijkt mij niet bepaald het idee van zowel de zorg als een stage niet. Bovendien zorgt het voor een dalende kwaliteit van de zorg. Reden genoeg om ons 'zorgen' te maken over deze ontwikkelingen. Er zijn kortom zat instellingen n mensen die onterecht buiten de boot vallen. Hoe kan er dan in hemelsnaam zoveel geld blijven liggen? Misschien moeten we naast het begrotingseffect van elk besluit ook eens de maatschappelijke effecten opschrijven? We willen een gemeente die menselijke welvaart boven louter economische welvaart zet.

Dat is niet gebeurd bij de plannen over Palenstein, bij de prachtige Leisure, volgens mening Nederlands woordboek "ontspanning", bij het Kwadrant. Het enige park in het oosten van Zoetermeer de nek omdraaiend. Ook niet bij de sloop van Dorp, de bouw van torens in de Vijverhoek en ga zo maar door. We komen bij de woningbouw terecht.

Woningen

Het is te roemen dat er gekeken wordt naar de toekomst bij het bouwen van woningen. Ouderenwoningen bijvoorbeeld. Het plan waar het college uitvoering aan heeft gegeven vinden wij echter minder geslaagd. Dat heeft niet te maken met de voorziening an sich, maar met de kosten voor toekomstige bewoners.

Het is duidelijk genoeg dat ouderen met een relatief hoog inkomen de toekomst absoluut geen problemen gaan hebben in Zoetermeer. Maar hoe zit het met al die anderen, die minder te besteden hebben? Als ik het goed heb begrepen komt er in complex Bijdorp slecht een fractie van de sociale woningbouw die in de Schoutenhoek zat. Een gemiste kans wat ons betreft.

Ook heeft de gemeente nooit serieus gekeken naar wat de OZO, de verenigde ouderenbonden, willen. Zoals 40 zorgwoningen in combinatie met invalidenwoningen bij het Katwijkerlaantrac. Betaalbare en fatsoenlijke woningen ter compensatie van de Schoutenhoek. Wederom een gemiste kans.

Men vraagt zich mismoedig af hoe ze burgers kunnen betrekken bij de stad, maar komen deze burgers met een voorstel dan word er misprijzend gekeken. Ziet u ook deze contradictie?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor jongerenwoningen. Goed dat het prioriteit is. Maar 475 euro per maand voor de woningen in Oosterheem is wat al te gek. Welke student kan zoiets in vredesnaam betalen? En dat valt niet te compenseren met huurtoeslag. Die loopt namelijk maar tot 331 euro.

Op deze manier wordt het nooit wat met 'studiestad Zoetermeer'. De gemeente leeft nog steeds onder de illusie dat jongeren net zo luxe willen wonen als de ouders. Dat is gewoonweg niet waar. Een klein huisje, een eigen plek. Meer en minder niet. Wat dat betreft zijn de woningen aan de Schoutenhoek, Paltelaan en Leopoldshove een goed
voorbeeld. Twee van de drie voorbeelden zijn kortom een gemiste kans, ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom. Voor een aantal van deze jongeren is er geen kans meer om in de stad te wonen. Met de vergrijzing voor de deur lijkt mij het wegjagen van jongeren een bijzonder dom plan.

Tot slot wil ik een wel een dankwoord uitvaardigen aan de mensen die van het concernjaarverslag een goed en prettig te lezen stuk hebben gemaakt. Ik spreek de hoop uit dat meer stukken in de toekomst zo helder worden gebracht. Goed werk in elk geval.

Bas Schuiling