Het lange land, de NS en randstadrail

18 juni 2006

Het lange land, de NS en randstadrail

Het was weer een volle vergadering tijdens commissie 3. Onder andere stond het plan voor het lange land, de sneltreinen van de NS en de vertraging op de randstadrail ter discussie.

Op het lange land zitten meerdere verenigingen (zoals Pochahontas, zwz en Dutch dragons ). De gemeente heeft besloten dat de illegale bouwwerken op dat terrein ( al jaren gedoogd ) op termijn moeten verdwijnen. Vorig jaar was er zelfs sprake van dat de verenigingen hiervoor zelf moesten opdraaien! Dat plan is toen terecht in de afvalbak beland. Nu spraken we over een beter voorstel. Voor de verbetering van het gebied en de infrastructuur gaat de gemeente de kosten regelen. De verenigingen zullen bijdragen in het op termijn te bouwen nieuwe onderkomen naar draagkracht. Er zal ook geen vaart achter gezet worden. In elk geval zijn deze verenigingen voor de komende tijd weer gered en kunnen zij ten volle bijdragen aan het Zoetermeer verenigingsleven.

De NS heeft besloten om de sneltreinen af te schaffen. Ondanks alle bezwaren van ons. Feitelijk hebben wij dankzij privatiseringen ook niets meer te zeggen over de NS. Alleen minister Peijs zou er druk achter kunnen zetten, maar dat heeft zij tot dusverre niet gedaan. Conclusie van de discussie is in elk geval dat de sneltrein verdwijnt en dat wij op termijn maar moeten kijken hoe goed het OV in stand blijft. De NS bezweert overigens dat het beter en sneller zal worden. De SP zal de NS in elk geval aan deze belofte gaan houden!

En tot slot: de randstadrail. Deze is vertraagd. Dat heeft een simpele reden: anders zou de rails in de komende twee tot drie jaar vervangen moeten worden in plaats van gelijk. Dat zou dus weekenden zonder treinen zijn geworden. Een heel stuk irritanter, dus hebben we voor het mindere kwaad gekozen! Het vervangende vervoer zal in elk geval blijven rijden tot 29 oktober en de oosterheemlijn ( Oosterheem - Segwaert - Centrum west - Voorweg Laag - Den Haag CS - Den Haag Zuid ) gaat al begin september rijden.

Bas Schuiling