Commissievergadering 1

8 juni 2006

Commissievergadering 1

Dinsdagavond was er een vergadering van commissie 1. De agenda had maar liefst 18 punten. Het beloofde dus een late avond te worden. En dat is het ook geworden. Om 00:30 heeft de voorzitter van de vergadering besloten alle overige punten door te schuiven naar een extra commissievergadering op 19 juni aanstaande.

In de maand juni wordt de jaarrekening van 2005 besproken alsmede de behaalde resultaten van 2005. Hiervoor worden de stukken apart besproken in de drie verschillende commissies. Natuurlijk zorgt dit voor de nodige vragen bij de verschillende partijen. Hierdoor kost behandeling van deze punten dan ook zeer veel tijd. Dit bleek gisterenavond ook het geval. Hoewel in commissie 1 maar vier van de zeventien onderdelen uit het programma werden besproken (veiligheid, burger en bestuur, bedrijfsvorming en inkomstenbronnen) duurde de bespreking ervan toch nog zon twee uur. Wel is het al een stuk inzichtelijker geworden wat de behaalde resultaten zijn en wat de consequenties zijn van de niet gehaalde onderdelen.

Naast de jaarrekening en de resultaten van 2005 was er nog meer te bespreken. Als eerste was er een discussie hoe wij als raad de burger meer bij ons werk kunnen betrekken. Ten opzichte van 2003 geven nog meer burgers aan niet te weten wat de gemeenteraad doet. Dit percentage is vooral hoog onder jongeren. Het blijkt toch vooral aan de communicatie van de raad te naar de burger te liggen. Er zijn tal van ideen aangereikt waar de commissie communicatie een nadere uitwerking van zal gaan maken. Een simpele manier bijvoorbeeld is dat burgers hun e-mail adres aan de gemeente door geven en daarbij aangeven welke onderwerpen zij interessant vinden. Als dit onderwerp dan in de gemeenteraad aan de orde komt is de burger er in ieder geval van op de hoogte gesteld. De onbekendheid van de gemeenteraad blijkt dus ook vooral onder de jongeren te zijn. Ik heb voorgesteld om middelbare scholieren via het vak maatschappijleer eens een keer de gemeenteraad te laten bezoeken. Toen ik nog op de middelbare school zat zijn we ook wel eens naar de Tweede Kamer geweest, dus waarom niet op bezoek bij de gemeenteraad? Daar worden immers de beslissingen genomen die van direct invloed zijn op Zoetermeer.

Verder is aan bod gekomen het voorstel om weer een aantal stille en enge plekken aan te pakken. Het gaat hier voornamelijk om fietstunnels. De verlichting zal gerepareerd en aangevuld worden en de tunnels zullen opnieuw geverfd worden. Ik heb aan de portefeuillehouder gevraagd of er nadat de plekken zijn opgeknapt ook regelmatig controle zal worden uitgevoerd dat deze plekken ook veilige plekke blijven. Want de nu stille en enge plekken waren eerst gewoon veilige plekken. Ergens is er dan toch wat fout gegaan. Met name na het weekeind, als er weer wat verlichting gesloopt blijkt te zijn, dient dit zo spoedig mogelijk gerepareerd te worden. De portefeuillehouder heeft toegezegd de plekken veilig te zullen houden.

Extreem-rechtse jongeren in Zoetermeer was namens de PvdA nog op de agenda gezet. De PvdA wilde nog wat nadere informatie over de situatie in Zoetermeer. Hierover krijgen de gemeenteraadsleden in juni nog nader bericht. De PvdA (en ook de SP) willen niet dat zowel de portefeuillehouder als de politie dit probleem probeert weg te stoppen in een hoekje. De gemeente Zoetermeer moet erkennen dat er een dergelijk probleem bestaat en er moet op allerlei mogelijk manieren naar oplossingen worden gezocht. De portefeuillehouder heeft aangegeven het probleem zeker niet weg te stoppen en het probleem ook zeker te erkennen.

Verder waren er een aantal onderwerpen die niet besproken zijn en meteen goedgekeurd zijn, zoals nieuwe uitrusting voor de brandweer en een aantal wijzigingen in verordeningen.

Inmiddels is het al 00:15 geworden. Aan mw. Van Maanen (D66) was beloofd dat haar ingediende amendementen (91 stuks) tijdens de raadsvergadering van 29 mei besproken zouden worden in deze commissie. Gezien het tijdstip wilde de meerderheid van de commissie dit agendapunt, plus nog een tweetal punten doorschuiven naar de extra commissievergadering op 19 juni. Dit beviel mw. Van Maanen niet en ze was lichtelijk gerriteerd. Uiteindelijk nadat de vergadering gesloten was heeft zijn medegedeeld dat zij al haar amendementen in zal trekken. Of dit nu uiteindelijk ook is besloten is mij niet duidelijk. Maar dat zien we wel tijdens de extra commissie op 19 juni.

Daniel Westhoek