De eerste commissie

8 mei 2006

De eerste commissie

De eerste commissie van de nieuwe raad is net ten einden gekomen. (Tijdelijke commissie 1, bestuur, veiligheid en financien) De doelstelling van de nieuwe raad om vergaderingen niet zo lang te laten duren is bij deze commissie in iedergeval niet gehaald. Het is 23:45 geworden. En dat terwijl er zelfs twee punten van de agenda zijn afgehaald.

Eerst ging het heel even over het punt veiligheid en de begroting van stadsgewest Haaglanden. De rest van deavond ging het over hoe de nieuwe raad moet gaan functioneren. In de afgelopen anderhalve maand zijn er veel mensen geweest die zich over deze vraag hebben gebogen en daaruit zijn een aantal documenten met voorstellen ontstaan. Deze stonden dus vanavond ter bespreking.

Er werd veel gepraat. Ook over de cultuur van de raadsleden zelf. Die moet volgens velen drastisch veranderen, willen we vergaderingenniet al te laat laten worden.Blijkt dus wel, gezien de eindtijd van de vergadering, dat er wat betreft de cultuur van de raadsleden nog veel te veranderen valt.

Echt zinnig is het niet om mijn bijdrage op dit weblog uiteen te zetten. Het gaat over technischeaspecten van hoe wij de komende vier jaar als raad willen gaan werken. Bijvoorbeeld:Hoeveel mensen mogen er per fractie in een commissie deelnemen? Hoeveel niet-raadsleden zijn toegestaan per partij? Gaan we gebruik maken van spreektijden? Voor een burger over het algemeen dus wat minder interessant. Nou toch eigenlijk niet helemaal. Ik heb bijvoorbeeld tijdens het behandeling van het stuk de nadruk gelegd op de burger. Bijvoorbeeld het spreekrecht. Vaak hoor ik nadat een burger gebruik heeft gemaakt van het spreekrecht, dat deze persoon vervolgens geen idee heeft wat er nu verder wordt gedaan. In de toekomst moet het voor de inspreker duidelijk zijn wat het nut is geweest van het feit dat hij/zij heeft ingesproken tijdens een vergadering.

Dus een lange avond, met bespreekstukken die wat minder van directinvloed zijn op het besturen van de stad. Maar meer over de werkwijze van de bestuurders van de stad.

Daniel Westhoek