Raadsvergoedingen

27 april 2006

Raadsvergoedingen

De fractie is nog druk bezig zich zo goed mogelijk in te werken. Dat kan goed doordat de griffie een aantal introductie-avonden heeft georganiseerd. Daar komen beleidsambtenaren uitleggen over hun tak van sport. Dat is zeer interessant. Als politicus spreek je altijd via de wethouder, die politiek verantwoordelijk is, en amper direct met ambtenaren. Uitgelezen kans voor inhoudelijke vragen en eens het gezicht achter de documenten te zien!

Laatst kreeg ik ook mijn eerste raadslidvergoeding binnen. Ik wist dat het niet weinig was, maar ik ben er toch van geschrokken eerlijk gezegd. Laat ik eerst even uitleggen hoe dat binnen de SP geregeld is, ik merk namelijk nog wel eens dat dat niet echt bekend is.

Alle raadsleden staan hun vergoeding af aan de partij. Dat doen statenleden en Tweede-Kamerleden bijvoorbeeld ook. Dit gebeurt om meerdere redenen. De belangrijkste is de organisatie van de SP. Wij organiseren en behartigen belangen van de burgers actief zowel binnen de raad, maar belangrijk ook buiten de raad. Activisten die op straat werken, maar niet in de fractie zitten ontvangen geen extra vergoedingen. Voor onderlinge solidariteit is het dus belangrijk om dit evenwicht zo goed mogelijk te bewaren.

Daarnaast zorgt dit er voor dat wij carrirejagers buiten de deur houden. In de fractie kan je heel veel, maar op komen draven is niet verplicht. Je vergoeding krijg je toch wel. Wij willen uitsluitend gemotiveerde mensen in onze fractie en geen mensen die een mooie bijbaan zien in wat op vergaderingen zitten.

Ook vindt de SP dat vergoedingen aan volksvertegenwoordigers proportioneel zou moeten zijn. Dat wil zeggen niet meer dan een redelijke vergoeding voor onkosten. Of bij fulltime banen als Tweede-Kamer lid niet ver boven modaal. Nodeloos om te zeggen dat dit niet de waarheid is.

Wel krijgen onze mensen een compensatie als ze bijvoorbeeld ineens buiten allerlei regelingen / subsidies vallen door het hogere inkomen en daardoor achteruit gaan als gevolg van actief zijn binnen de SP. Ook dit is solidair. Een functie binnen de SP levert dus - afgezien van voldoening en verbetering van de stad - geen extra geld op.

Dit opgebrachte geld wordt besteed aan tal van diensten. Zoals scholingen en trainingen voor SP leden, de Tribune, Spanning, ondersteuning op internetgebied ( zie de beste politieke site van Nederland! ), ondersteuning afdelingen, drukwerk, advies, lage contributie voor leden en noem maar op.

Een raadslid in onze gemeenteraad levert een raadslid ( afgezien dus van SP-raadsleden ) maar liefst een bedrag van ruim 1500 euro bruto op ... per maand! Dat is dus voor minimaal een aantal avonden vergaderen per maand ruim meer dan het minimumloon (1272,60 per maand) waar veel mensen 40 uur per week voor moeten zwoegen, terwijl de meeste raadsleden er gewoon nog een baan naast hebben.

Bas Schuiling