Welkom nieuwe raad

18 maart 2006

Welkom nieuwe raad

Donderdag 16 maart is de nieuwe raad geinstalleerd. 38 van de 39 raadsleden zijn beedigd. Het 39 raadslid zal de eerstevolgende raadsvergadering beedigd worden. Voor de SP zijn de eerste 5 van de kandidatenlijst beedigd. Dat zijn dus Bas Schuiling, Martin van den Ouden, Ans Nieuwenhuizen, Ewout den Heijer en Daniel Westhoek. Zij zullen de partij de komende vier jaar politiek dragen.

(Groepsfoto)

Daniel westhoek zal de taak als fractievoorzitter vervullen.
Bas Schuiling zal het vice-fractievoorzitterschap op zich nemen.

Het was een hele ceremonie, zoals dat gebruikelijk is bij de installatie van een nieuwe raad. Alle raadsleden moeten de eed of de belofte afleggen, alvorens zij het ambt krijgen toegewezen.

060318-2.jpg
(De burgemeester leest de tekst van de eed en de belofte voor)

Tijdens deze eerste raadsvergadering heeft de SP haar eerste motie ingedient. Met deze motie hebben wij aangegeven geen voorstander te zijn van het geplande uitje/trainingsdagen voor de raad in Renesse. Wil je de kloof tussen de burger en bestuur verkleinen dan is het geen goed gebaar om als nieuwe raad meteen een aantal dagen naar Renesse te gaan. De SP begrijpt goed dat het voor de teambuilding goed is. De SP is daarom ook niet tegen teambuilding, maar begrijpt niet dat hiervoor meteen redelijk wat geld tegenaan gegooid moet worden. Alleen de Lijst Hilbrand Nawijn steunde onze motie. Een aantal fracties wilde het later bespreken en stemde daarom tegen.

Dit was tevens mijn eerste speech in de raad. Bijzonder? Ja, want eindelijk zit ik niet meer op de tribune, maar mag ik ook wat zeggen in de raadzaal. Ik hoop dat er nog vele mogen komen en dat de volgende moties wel de meerderheid mogen halen.

060318-3.jpg
(Mijn eerste speech)