Debat Zoetermeer FM

5 maart 2006

Debat Zoetermeer FM

Vanochtend heb ik een debat gehad op Zoetermeer FM. Het debat was met de lijsttrekkers van alle politieke partijen. Met uitzondering van twee patijen. Het CDA had wethouder Eli de Vries afgevaardigd en de ChristenUnie / SGP was niet aanwezig omdat zij de zondagsrust in ere willen houden.

Er waren een tweetal thema's:
1. Meer of minder ambtenaren
2. De sociale cohesie

Hieronder een klein verslag.

Ik probeer deze keer in een regel iedere partij even samen te vatten:

Ondanks de twee thema's willen politici graag zelf de agenda bepalen. Dit resulteerde dan ook in debatten over uiteenlopende thema's. Het CDA begon zelfs over de hondenpoep en de aanschaf van een heuse hondenpoep veegmachine. De VVD wilde weten of dhr. Nawijn nog steeds contacten heeft met dhr. de Winter van Vlaams Belang. PvdA stoorde zich zoals gewoonlijk weer aan de nieuwe partijen, met name aan Lijst Hilbrand Nawijn, omdat deze alleen maar lopen te schoppen tegen het huidige College en zelf niet met alternatieven komen. Leefbaar Zoetermeer was vandaag erg stil, evenals de D66. Leefbaar Zoetermeer heeft duidelijk gemaakt hoe de partij de stad leefbaarder wil maken. D66 haalde diftar nog maar eens aan. Partij Robert deelde mee dat het roer niet om moet, maar dat deze nu al om is door de komst van de nieuwe partijen. GroenLinks legde de link tussen veiligheid en het milieubeleid. Lijst Hilbrand Nawijn zat te twijfelen of Zoetermeerse ondernemers nu meer betrokken moeten worden bij de sociale cohesie in de wijk, of dat er toch meer genetwerkt moet worden binnen Haaglanden.

Wat heb ik gezegd over beide onderwerpen: (kort samengevat)

1. Meer of minder ambtenaren
Het is moeilijk aan te geven of er meer of minder ambtenaren moeten zijn. Het gaat om de kwaliteit die het ambtelijk apparaat biedt. De ambtenaren zijn er om ervoor te zorgen dat de voorzieningen in de stad op peil blijven.

2. Sociale cohesie
Het is van groot belang dat dit op wijkniveau gebeurt. Zorg dat er meer ontmoetingsplekken in de wijk zijn. Een project zoals samen zorgen voor een schonere wijk zorgt ook voor meer verbondenheid van de wijk en de buurtbewoners. Ook veiligheid is een belangrijk onderwerp voor sociale cohesie, als mensen niet meer over straat gaan dan blijven ze binnen en raken ze geisoleerd. Dus aan veiligheid moet ook nog veel worden gedaan. Ouderen zitten vaak in ouderencomplexen en komen vaak de deur niet uit. Maar als er in de buurt, en het liefst in het complex zelf dingen worden georganiseerd dat is er ook voor hun dicht bij huis de mogelijkheid om andere mensen te ontmoeten.

Natuurlijk valt er nog veel, veel meer over het onderwerp te vertellen. Maar ja, als je met 9 partijen zit en je hebt in totaal anderhalf uur de tijd om de onderwerpen te bespreken dat moet het verhaal enigsins beperkt blijven. Het was, zeker na een uur, een levendig debat.

Nu is het aan de kiezer. Stem allen op 7 maart!

Daniel Westhoek