Tekst speech opening campagne

11 februari 2006

Tekst speech opening campagne

Hierbij de tekst van de speech welke ik heb gehouden om onze verkiezingscampagne officieel te openen.

Op 7 maart heeft u weer de mogelijkheid om een nieuw gemeentebestuur te kiezen. Juist het moment om te kiezen voor een beter Nederland. Want dat begint niet op het binnenhof, maar gewoon in uw eigen woonplaats, Zoetermeer dus! We moeten naar een ander Nederland. Een Nederland zonder armoede. Een Nederland waar iedereen fatsoenlijke huisvesting heeft en waar voorzieningen in eigen wijk aanwezig zijn. Een beter Nederland is geen droom. Een beter Nederland begint hier. Bent u dit ook van mening, maak dit dan op dinsdag 7 maart 2006 ook duidelijk!

Waar zal de SP zich de komende vier jaar in Zoetermeer voor gaan inzetten? Ik beperk met hier tot een drietal hoofdpunten. Voor alle overige punten zou ik u graag willen verwijzen naar onze kraam met informatie en natuurlijk staan de mensen van de SP u ook graag te woord als u nog met vragen zit.

1. Betaalbare woningen voor iedereen!
Gezinnen worden steeds kleiner, jongeren willen steeds vroeger op zichzelf gaan wonen en ouderen willen graag zo lang mogelijk op zichzelf blijven wonen. Daarom stijgt de vraag naar kleinere, maar vooral goedkopere woonruimte enorm. In het aanbod moet hier rekening mee worden gehouden. Zoetermeer heeft een eigen Academie voor ICT. Maar van jongerenhuisvesting is in Zoetermeer weinig te zien. Dus op het gebied van jongerenhuisvesting is nog voldoende te doen in Zoetermeer. Kortom het woningaanbod moet toegespitst zijn op betaalbaarheid, bereikbaarheid en Kleinschaligheid.

2. Voorzieningen terug in de wijken
Er verdwijnen steeds meer voorzieningen uit de wijk, waardoor de afstand tot deze voorzieningen steeds groter wordt. Door aanhoudende bezuinigingen beschikken veel mensen niet meer over een postkantoor, gezondheidscentrum of zoiets simpels als een pinautomaat bij hun in de buurt. Het niveau van basisvoorzieningen moet voldoende zijn om een wijk levendig te houden.

3. Armoede krachtig bestrijden
Armoede is relatief zei minister Zalm in december vorig jaar. Wie appels met peren gaat vergelijken zal zeker tot deze conclusie kunnen komen. Maar wie zich daadwerkelijk verdiept in armoede komt van een koude kermis thuis. Want armoede bestaat wel degelijk op grote schaal. Alleen al in Zoetermeer maken ca. 70 mensen gebruik van de voedselbank en bestaat er een wachtlijst bij de voedselbank. Het is toch eigenlijk een schande dat zo'n grote groep Zoetermeerders zijn aangewezen op de voedselbank! Ieder mens zou in ieder geval in staat moeten zijn zelf eten te kopen. De gemeente zou mensen goed moeten begeleiden naar passend werk. Totdat mensen weer aan het werk zijn moet er goede opvang zijn in de vorm van uitkeringen. De SP zal op zaterdag 11 februari (dus volgende week) van 18:00 tot 20:00 de armoede in Zoetermeer onder de aandacht brengen. Onder het mom van watertrappen voor de minima organiseert de SP vanuit onze principes Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit een wedstrijd watertrappen. Iedereen kan deelnemen aan deze wedstrijd. Bijdrage aan deze actie is vrijwillig. Al het geld dat dit oplevert zal naar de voedselbank gaan. Meer informatie is bij onze stand te verkrijgen.

Kunt u zich vinden in deze en onze overige punten? En vind u ook dat het in Nederland veel beter kan? Stem dan op 7 maart op de SP!

Dank u!

Daniel Westhoek