Debat: cultuur

8 februari 2006

Debat: cultuur

Gisteren heb ook ik mijn vuurdoop gehad. Mijn eerste debat als politicus. Het onderwerp was cultuur. De avond was ingedeeld zoals het programma Wintertijd. Er zijn een drietal punten waarop debat is gevoerd. Tussen de debatten mochten de verschillende lijsttrekkers hun favoriete muziek nader toelichten.
Debat over cultuur

Gezien de avond moest het debat wel een leuk karakter houden, de vraag aan de lijsttrekkers was dan ook om elkaar niet al te veel aan te vallen. Goed, het hoort nu eenmaal bij een debat, elkaar aanvallen, maar we doen ons best!

Hieronder een kleine samenvatting van mijn reactie op de stellingen:

De eerste stelling:
Cultuur kan, in het breedste zin van het woord, ontroeren, verwarren, amuseren, choqueren, stimuleren ven verrijken. Cultuur kan mensen boven het alledaagse uittillen en is een bron van sociale contacten. Zo opgevat is het een fundamentele behoefte.

Bent u het hiermee eens?
De SP kan zich goed vinden in deze stelling. We hadden het niet beter kunnen formuleren. Iedereen beleeft cultuur op zijn/haar eigen manier. De verschillende woorden die hierboven worden genoemd vatten dit heel goed samen.

Kunt u een voorbeeld geven hoe dit in Zoetermeer vorm gegeven is?
Zoetermeer heeft al een redelijk aanbod op cultuur gebied. Een aantal goede voorbeelden zijn: Waar we nu zitten, in de Boerderij. Maar ook het Stadstheater en de bioscoop die tegenwoordig ook eens in de twee weken een filmhuis heeft. Ook de Bibliotheek is een goed voorbeeld te noemen.

De tweede stelling:
Uit de verschillende verkiezingsprogrammas spreken hoge ambities op het gebied van cultuur.

Wat zijn de ambities op lange termijn van de partijen op het gebied van theater / muziek / musea / amateurkunst / literatuur?
De SP steunt het initiatief van het nieuwe stadsmuseum. Hier kan veel cultuur bijeengebracht worden. Tevens kan hier eventueel ook een zaal komen voor amateurtoneel, zodat er wat de SP betreft geen derde zaal hoeft te komen bij het Stadstheater. Ook vind de SP het van belang dat de bibliotheek veel meer wordt ingezet in de brede zin van het woord. Dit houdt in dat de bibliotheek cultuur veel meer onder de aandacht moet brengen. Een goed aanbod voor basisscholen is een must. Op deze manier komen jongeren al in een vroeg stadium in contact met allerlei vormen van cultuur.

Hoe verhouden deze ambities zich t.o.v. de subsidie in precentage verdeling?
Het is moeilijk om op dit moment over geldbedragen en/of percentages te spreken. Wel kan de SP aangegeven dat zij meer geld aan cultuur wil besteden dan dat er op dit moment gebeurt. Nogmaals, getallen en/of percentages noemen kan de SP op dit moment niet.

Veel partijen spreken van toegankelijkheid van kunst en cultuur, diversiteit en vooral geen commercie. Hoe ziet u dit voor zich?
Dit alles kan mooi samengevat worden in het woord toegankelijkheid. Cultuur moet zowel fysiek als in aanbod toegankelijk zijn. Met fysiek bedoelt de SP dat cultuur ook betaalbaar moet zijn. Voorgaande sprekers hadden het over Snowworld en DutchWaterDreams. De partijen vinden dit belangrijke elementen voor Zoetermeerse burgers. De SP is echter van mening dat deze voorzieningen er totaal niet zijn voor de Zoetermeerders. Er zijn namelijk veel burgers die deze voorzieningen namelijk niet kunnen betalen. Dus is het ook fysiek niet toegankelijk! Daarom moeten er goede regels zijn zoals de Zoetermeerpas en kortingen voor studenten op bijvoorbeeld vertoon van hun studentenpas. Maar onder toegankelijkheid verstaat de SP ook een diversiteit in aanbod. Zoals de SP al eerder heeft aangegeven is cultuur een ruim begrip. In het aanbod moet hier zeker rekening mee worden gehouden. Daarom is het ook van groot belang dat amateurs ook voldoende mogelijkheid hebben om zich te kunnen presenteren.

Dan wat betreft de commercie. De SP wordt voortdurend aangevallen op het feit dat zij pleit voor zo min mogelijk commercie op cultuurgebied. De SP heeft daarvoor duidelijke redenen. Commercie tast namelijk de toegankelijkheid aan. Prijzen van de voorzieningen gaan over het algemeen omhoog en het aanbod verschraald. De SP zegt niet dat commercie volledig uitgesloten moet worden. Wel vind de SP dat als commercie wordt toegestaan dat de regie bij de gemeente moet blijven. De gemeente moet de toegankelijkheid van cultuur bewaken. Door de regie bij de gemeente te houden kan de gemeente ingrijpen als de toegankelijkheid in gevaar is.

De derde stelling:
Hoe zou Zoetermeer er in 2010, tegen de tijd dat de volgende verkiezingen in het zicht zijn, op cultuur gebied uit moeten zien?

Een cultuur die toegankelijk is voor iedereen. In de breedste zin van het woord. Het doel moet gericht zijn op de burgers van Zoetermeer. Het imago van de stad komt wat betreft de SP pas op de tweede plaatst. Specifiek zal de SP een tweetal punten willen realiseren. Het eerste punt is het nieuwe stadsmuseum, met de mogelijkheid van een ruimte voor amateurtoneel. De brug over de Dobbe heen,waar D66 voor pleit, zet de SP echter vraagtekens bij. Het geld dat dit kost kan wat de SP betreft naar een ander cultuurinitiatief gaan. Als tweede punt wil de SP de bibliotheek veel breder inzetten. Met name in het onderwijs, maar ook op tal van andere terreinen. De bibliotheek is juist de instelling die cultuur goed onder de burgers kan brengen.

Het is een kleine samenvatting van een debat dat tot 23:30 duurde. Natuurlijk is er nog veel meer gezegd, maar dit is toch wel het belangrijkste. Ik moet zeggen dat ik de vuurdoop aardig heb overleeft.

Daniel Westhoek