Debat Bewonerscommissies Vidomes

24 februari 2006

Debat Bewonerscommissies Vidomes

Gister een debat bijgewoond bij de Algemene Ledenvergadering van de bewonerscommissies van Vidomes. Het debat ging aan de hand van een aantal stellingen over het woon- en huurbeleid landelijk en in Zoetermeer. En in het bijzonder over de plannen van minister Dekker.

Het VVD en het CDA waren dus wijselijk niet aanwezig, want die hadden vermoedelijk een hoop uit te leggen over de huurliberaliseringsplannen waardoor huren de komende jaren met tientallen procenten zouden gaan stijgen. Iets waar de SP al vele malen actie tegen gevoerd heeft.

Daarna ging het over het woonbeleid in Zoetermeer en voornamelijk over hoe 'scheefwoners' - mensen met een hoger inkomen die niet (meer) in lage-huur-woningen horen - zouden kunnen doorstromen. Wat mij betreft is dat vrij duidelijk. Het begint en valt bij het bieden van alternatieven.

Enkel samenwonende mensen met een dubbel inkomen kunnen een huis kopen in Zoetermeer als starter. Iedereen in een andere situatie heeft een probleem. En sterker nog door het actieve sloopbeleid in Palenstein en het Oude Dorp is het voor mensen met een laag inkomen straks niet eens meer mogelijk om in Zoetermeer te wonen! Daarbij heb ik ook nog een beeld geschetst hoe mensen behandeld worden ( geen voorlichting, onder druk zetten, niet naar luisteren ) etc.

"Ben ik het helemaal mee eens" , riep een mede-debatant! Wie? De PvdA, die met wethouder Smid juist dit proces begonnen is en altijd grootste voorstander van was. Ja 7 maart kom er aan! Maar daarna?

Bas Schuiling