Armoede relatief?

12 januari 2006

Armoede relatief?

Zalm zei onlangs tot grote woede van veel mensen dat armoede relatief is. Toch zit er wel een kern van waarheid in. Eentje die ik zelf afgelopen twee weken heb mogen aanschouwen in Bulgarije. Een land dat volgend jaar bij de Europese unie gevoegd zal worden.

Bulgarije is een product van politiek desinteresse in de eigen bevolking en de afwezigheid van fatsoenlijke sociale voorzieningen. Voedsel op tafel, centrale verwarming ( waar het in de winter makkelijk -14 kan worden ) en meer dingen die wij als normaal beschouwen zijn daar luxe. Als het donker is zie je mensen eten en kleding zoeken in afvalcontainers.

Dit betekent echter niet dat wij onze relatieve armoede moeten accepteren. Het is belachelijk dat in Nederland mensen nog steeds aangewezen zijn op de goedwil van andere mensen zoals de voedselbanken. Dat is een schande voor een rijk land.

Het heeft mij wel nog veel meer gesterkt in het feit dat 'de markt' dit soort problemen niet oplost en dat wij daarom nooit niet onze sociale zekerheid moeten opgeven. Nog meer afbraak is volstrekt onverantwoord. Maar dat is natuurlijk amper nieuws.

Met deze gedachte ga ik de aankomende campagne in. Een andere koers in Nederland n Zoetermeer is geen voorkeur, maar iets wat moet gebeuren indien wij een samenleving willen waaraan iedereen kan meedoen, iedereen zich thuis voelt en iedereen fatsoenlijk kan leven. Wat nodig is zijn een boel armen om dit te realiseren en veel schouders om deze schouder-aan-schouder in te zetten voor dit doel. Ik ben er klaar voor! Doet u mee?

Bas Schuiling