Debat verpleegzorg in de Tweede Kamer

27 januari 2011

Debat verpleegzorg in de Tweede Kamer

Woensdag 26 januari 2011 sprak de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, welzijn en sport, in het bijzijn van de staatssecretaris, over de misstanden in het verpleegtehuis Monteverdi te Zoetermeer. Aanleiding was onder andere het zwartboek dat de SP samen met het actiecomit stil verdriet heeft uitgebracht en op 1 december j.l. heeft overhandigd aan de directie van de Vierstroom.

De staatssecretaris heeft eerder al per brief laten weten het te betreuren dat de politiek dit soort incidenten iedere keer breed uitmeet. Een zeer betreurenswaardige reactie van de staatssecretaris die hiermee meteen al de structurele problemen ontkent. De misstanden die opgenomen zijn in het zwartboek zijn (helaas) geen incidenten en moeten ook zeker beschouwd worden als een structureel probleem dat opgelost dient te worden. Ik ben dan ook blij dat de Kamercommissie het debat met de staatssecretaris heeft aangevraagd.

Uiteindelijk is er niet veel uit het debat gekomen. De staatssecretaris heb ik twee noemenswaardige toezeggingen horen doen. Als eerste dat zij richtlijnen gaat opstellen voor mensen die in de directie en raden van besturen van zorginstellingen werkzaam zijn. De staatssecretaris wil daar mensen hebben zitten die hun sporen hebben verdiend in de zorg en dus weten waar zij over spreken. Nu zijn het nog te vaak financile experts met weinig affiniteit met de zorg. Als tweede sprak de staatssecretaris over de werkwijze van de inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ). De inspectie moet zich ook gaan richten op de gevoelens die er leven onder medewerkers en clinten (en familieleden). Hoe dit te meten valt is nog niet duidelijk, maar het is in ieder geval beter dan alleen maar te kijken naar procedures en beleid.

Verder was het opmerkelijk dat de PvdA de schuld van de problemen in de verpleegzorg neerlegt bij de vele fusies die er de laatste jaren zijn geweest. Hierdoor zijn grote organisaties ontstaan die geen weet meer hebben van wat zich op de werkvloer afspeelt. Natuurlijk ben ik het hier als SP-er helemaal mee eens. Maar deze zelfde PvdA heeft het wel laten gebeuren onder haar bewind.

Dit debat was weer een klein stapje in de richting van een betere kwaliteit van de verpleegzorg. In maart van dit jaar zal er een debat over de verpleegzorg in de gemeenteraad plaatsvinden. Dan zijn inmiddels de eerste ervaringen met het nieuwe verpleegtehuis Vivaldi binnen. Daar zal de politieke strijd dan weer verder gaan. In de tussentijd zal er nog regelmatig overleg zijn met de directie van de Vierstroom. En natuurlijk niet te vergeten met mensen die betrokken zijn bij de verpleegzorg, zoals de clinten, familieleden en medewerkers. Ik ben zeer benieuwd naar de eerste ervaringen met Vivaldi, zowel goed als slecht. Dus schroom vooral niet om deze bij mij kenbaar te maken.