SP roept gemeente op mee te werken aan FNV onderzoek verdringing op de arbeidsmarkt

17 september 2016

De SP Zoetermeer is onaangenaam verrast door de weigering van de gemeente Zoetermeer om mee te werken aan het onderzoek van de FNV naar het sociale beleid van gemeenten. Dit jaar richtte het onderzoek zich op werken zonder loon en verdringing op de arbeidsmarkt, een voor de SP en anderen zeer belangrijk thema. De SP roept de gemeente dan ook op de door de FNV gevraagde informatie alsnog aan te leveren.

De FNV doet iedere twee jaar onderzoek naar het sociale beleid van gemeenten. De gemeente Zoetermeer trok zich dit jaar op het laatste moment terug uit het onderzoek, zogenaamd omdat de vragen “tendentieus” zouden zijn en de "nuance" zou ontbreken.

Eerder dit jaar heeft de gemeente besloten om € 250.000 belastinggeld over de balk te smijten aan een haalbaarheidsonderzoek voor een commerciële vastgoedontwikkelaar, het onderzoek naar het Holland Outlet Mall. Maar nu de FNV, die de belangen van mensen die werken, willen werken of gewerkt hebben behartigt, een door haar zelf gefinancierd onderzoek houdt naar werken zonder loon en verdringing op de arbeidsmarkt, weigert de gemeente ineens alle medewerking.

Raadslid Lennart Feijen: "De SP is onaangenaam verrast dat de gemeente weigert mee te werken aan het onderzoek van de FNV. Wel veel belastinggeld aan onderzoeken naar prestigeprojecten uitgeven maar weigeren mee te werken naar een belangrijk onderzoek over verdringing op de arbeidsmarkt, een thema dat veel mensen raakt. Een sociaaldemocratisch wethouder onwaardig! Wij roepen de gemeente dan ook op alsnog volledige medewerking aan het onderzoek te verlenen en alle informatie ter beschikking te stellen waar de FNV om verzocht heeft."