Vierstroom verplicht mantelzorg

19 augustus 2013

Vierstroom verplicht mantelzorg

Vandaag valt in Trouw te lezen dat de Vierstroom familieleden van een cliënt moreel verplicht gaan stellen om minimaal 4 uur per maand mantelzorg te leveren. Volgens Vierstroom-bestuurder Jeroen van den Oever is het geen taak van het personeel om de 'blos op de wangen' van de cliënten te krijgen. Dat is een taak van de mensen om de cliënt heen. De SP is van mening dat het op welke manier dan ook verplicht stellen van mantelzorg een onwenselijke ontwikkeling is en heeft naar aanleiding van dit artikel schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Dat de Vierstroom tot een dergelijk voorstel komt is zo vreemd nog niet. Opeenvolgende bezuinigingen in de (verpleeg)zorg leiden helaas tot dit krankzinnige beleid. Mensen hebben vaak al jarenlang intensief gezorgd voor hun partner of ouder. Een stap naar een verzorgingstehuis wordt niet zomaar gezet. Vaak is het een noodzakelijk kwaad, omdat de zorg te zwaar wordt. Als je dan nog min of meer verplicht wordt om alsnog de mantelzorg te leveren dan gaat dat wat de SP betreft een stap te ver.

De SP wil van het college weten of zij de mening deelt dat mantelzorg op geen enkele manier verplicht kan worden. De SP wil van het college de zekerheid hebben dat mensen ook opgenomen kunnen worden in het verzorgingstehuis wanneer hun naasten niet in staat zijn om mantelzorg te verlenen.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Bezuinigingen in de zorg hebben dit soort beleid tot gevolg. Steeds minder personeel, dat steeds meer werk moet verrichten. En als het echt nijpend begint te worden, het stadium waar we nu blijkbaar zijn aanbeland, worden naasten verplicht om een deel van de zorg alsnog op zich te nemen. Het is altijd fijn als naasten een deel van de zorg kunnen leveren, maar verplichten moeten we dit nooit! En natuurlijk mag de Vierstroom iemand met een indicatie niet weigeren. Maar er bestaan inmiddels voldoende verhalen dat deze mensen een net wat andere behandeling krijgen.”