Vrijheid van meningsuiting tijdens bezoek koninklijk paar?

3 juni 2013

Vrijheid van meningsuiting tijdens bezoek koninklijk paar?

Op 21 juni zal het koninklijk paar een flitsbezoek brengen aan de gemeente Zoetermeer, in het kader van hun kennismaking met het Nederlandse volk. Voor sommige mensen is dit een feestelijke gebeurtenis. Andere mensen maken van deze gelegenheid gebruik om hun ongenoegen te uiten tegen het koninklijk paar of de monarchie als instituut. De afgelopen maanden hebben zich diverse incidenten voorgedaan waarbij sprake was van het onterecht oppakken van demonstranten. De SP hecht veel waarde aan de in de Nederlandse Grondwet vastgelegde vrijheid van meningsuiting en wil van het college van B&W weten hoe zij wederrechtelijke vrijheidsberoving tijdens het bezoek van het koninklijk paar aan Zoetermeer gaat voorkomen.

Begin dit jaar werd in Utrecht een demonstrant opgepakt toen zij een bordje omhoog hield met een tekst, gericht tegen de monarchie. Achteraf heeft de politie excuses moeten maken, omdat zij niet gearresteerd had mogen worden. Tijdens de abdicatie op 30 april in Amsterdam, werd wederom een tweetal demonstranten onterecht door de politie verwijderd. Ook hier moesten burgemeester en politie uiteindelijk excuses maken richting de demonstranten. Afgelopen week, tijdens het bezoek van het koninklijk paar in Utrecht, was opnieuw sprake van het onterecht aanhouden van een demonstrant.

Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk aspect, waar zeer zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Het is niet voor niets opgenomen in artikel 7 van de Nederlandse Grondwet. De SP wil door het stellen van schriftelijke vragen van het college weten of demonstranten welkom zijn tijdens het bezoek van het koninklijk paar én hoe het college wederrechtelijke vrijheidsberoving zal gaan voorkomen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het blijkt inmiddels dat burgemeesters en politie zich geen raad weten met demonstranten die een geluid laten horen tegen de monarchie. Ik begrijp goed dat de orde en veiligheid gewaarborgd dient te worden. Maar dat er de afgelopen maanden meerdere keren sprake is geweest van het onterecht oppakken van demonstranten vind ik wel zorgelijk. Omdat Zoetermeer het koninklijk paar binnenkort voor een kort bezoek zal ontvangen, ben ik zeer benieuwd hoe het college de vrijheid van meningsuiting zal waarborgen. En misschien nog wel belangrijker, hoe het college wederrechtelijke vrijheidsberoving gaat voorkomen”.